21/06/2022

Lisbeth Østergaard og WWF sætter sømrokker ud i Kattegat

Massiv tilbagegang i bestanden truer sømrokkens fortsatte eksistens i de danske farvande. Tv-vært Lisbeth Østergaard kaster sig ind i kampen for at sætte fokus på tabet af biodiversitet under havets overflade.

Havnaturen i Kattegat fik nye beboere en blæsende dag i juni. Med hjælp fra tv-vært og influencer Lisbeth Østergaard er 19 sømrokker nemlig blevet sat ud i havet. Lisbeth Østergaard er sammen med WWF Verdensnaturfonden med til at sætte fokus på havnaturen og tabet af biodiversitet under den blå overflade. Hun havde i den forbindelse sagt ja til at hjælpe med at sætte sømrokkerne ud, og med sig havde hun sit barn, Viggo på syv år, til stor fornøjelse for både store og små.

”Det er fantastisk spændende at overvære udsætningen af sømrokker. For mange – inklusive mig selv – er det ny viden, at vi har hele 14 forskellige rokkearter i Danmark. Det er virkelig smukke og fascinerende dyr, som vi skal passe godt på, og jeg er glad for at være med til at gøre danskerne i al almindelighed klogere på den pressede havnatur,” siger Lisbeth Østergaard.

Kæmp sammen med WWF for den danske havnatur – bliv Naturvogter

Sømrokken vokser langsomt

Udsætningen er en del af et partnerskab mellem WWF Verdensnaturfonden og H&M, som blandt andet sætter fokus på tilbagegangen af rokkearter i de danske farvande. Der findes 14 rokkearter i Danmark, og flere af dem er truede. Sømrokken alene har oplevet en tilbagegang på næsten 80 procent i Nordsøen i løbet af de sidste 60 år. Som de fleste rokkearter, vokser sømrokken langsomt, bliver sent kønsmoden og får et begrænset antal unger, hvilket gør den særligt sårbar.

kronprinsessen udsatte rokker i 2020

Det er anden gang, WWF Verdensnaturfonden og H&M sætter sømrokker ud med hjælp fra Kattegatcentret. Første gang var i august 2020, hvor WWF Verdensnaturfondens præsident, Kronprinsesse Mary, deltog i udsætningen af 31 sømrokker.

Se, hvordan Kronprinsesse Mary sætter sømrokker ud

”Vi er utrolig glade for og stolte af projektet, og det er nu lykkes os at sætte sømrokker ud i Kattegat ad flere omgange og gøre danskerne opmærksomme på rokkernes tilstedeværelse i vores farvande. Det er vigtigt, at vi bliver endnu klogere på rokkernes adfærd og levesteder, så vi kan beskytte dem bedre og genoprette bestandene,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Rokkerne levede før dinosaurerne

Rokkerne har svømmet i havet, længe inden dinosaurerne havde deres gang på Jorden, men på bare få menneskegenerationer har vi reduceret deres bestande gevaldigt. Rokkerne er rovdyr og har dermed en stor påvirkning på havets fødekæde. Derfor ER de afgørende for at holde hele det marine dyreliv I balance. Det er derfor bydende nødvendigt at beskytte rokkerne bedre for at sikre hele det blå økosystem.

Læs mere om WWF Verdensnaturfonden og H&M’s arbejde for sømrokkerne her.