Sammen om mere dansk natur

Danmark er et af de lande i EU med mindst beskyttet natur. Faktisk er under 2 % af Danmarks areal beskyttet – resten er ryddet til fordel for landbrug, skovdrift og voksende byer, og det presser vores plante- og dyrearter, som mister deres levesteder.

Sammen med vores mange støtter arbejder vi hver dag for at beskytte og genoprette naturen i Danmark. Vi kæmper for vores natur i skove, i havet og på Christiansborg. WWF Verdensnaturfonden gør en forskel, når vi sætter løvfrøer ud i Geding-Kasted Mose, laver 3D-printede rev i Kattegat og får gennemført en totalfredning af truede sommerfugle.

Sammen kan vi passe på den natur, vi har tilbage – og genoprette den, vi tabt.

Bliv en del af flokken

Vil du støtte kampen for mere og bedre dansk natur?

Bliv naturvogter her

Sådan beskytter vi Danmarks natur

Vores naturarbejde er ofte en blanding af mange discipliner, der i bund og grund handler om at skabe mere plads til naturen og bevare de vilde dyrs levesteder. Det gør vi for eksempel gennem bæredygtig forvaltning af naturressourcer, overvågning og monitorering af bestandene og beskyttelse af naturområder.

Verdens første ålerefugium

Ålen er truet i Danmark, og dermed i fare for at uddø. Derfor har den kritisk truede europæiske ål nu fået verdens første ålerefugium i Københavns Havn. Over en årrække har WWF Verdensnaturfonden og By & Havn etableret flere gode levesteder for ålen, bl.a. 80 såkaldte fiskebørnehaver, og hermed bedre rammer for at ålen kan vokse sig større og mere robuste i Københavns Havn.

DET GAMLE LAND PÅ KNUDSHOVED ODDE

Knudshoved Odde er et naturområde med høj biodiversitet, der er afhængig af områdets gamle træer. Vi har dog allerede mistet en række arter, fordi skove, skovenge og -lysninger er forsvundet. Læs, hvordan vi vil genskabe et sammenhængende naturområde til glæde for områdets arter.

DANMARKS PINDSVIN

Pindsvinene er i tilbagegang over hele Europa.

Deres naturlige levesteder forsvinder, og de trives heller ikke i de velplejede villahaver. Derfor har WWF Verdensnaturfonden lanceret kampagnen “Danmarks Pindsvin” for at øge bevidstheden om Danmarks Pindsvin.

GIV LØVFRØEN OG MARKFIRBENET LEVERUM

Tab af levesteder har medført, at den ikoniske løvfrø er gået voldsomt tilbage i Danmark. Vi vil derfor give løvfrøen en hjælpende hånd, så den kan gøre et comeback i den danske natur. Læs mere om vores arbejde for løvfrøen, og hvordan det også kommer markfirbenet til gode.

SORTTERNENS REDNINGSFLÅDE

Der er kun mellem 50 og 80 par tilbage af sortternen, som skal have hjælp til at bevare sine yngleområder. Læs, hvordan vi vil give sortternen en redningsflåde, så vi kan bevare den fantastiske art i den danske natur.