Er der håb for naturen?

Det er ikke altid super opmuntrende at høre om vores klodes tilstand – med stigende temperaturer, dyrearter der uddør, isbjørne der sulter – kan man godt få lyst til bare at give op, skifte kanal eller bare helt slukke for TV’et og de sociale medier.

Og du kender måske også ordet klimaangst? Det er et ord, der bliver brugt mere og mere, og stadig flere unge mærker, at bekymringen for klimaforandringerne og de konsekvenser, de har, fylder i deres hverdag. Men mange – unge som gamle – gør faktisk noget. Man kan gøre sin egen baghave vildere, købe genbrugstøj og -møbler, indsamle skrald og meget andet.

Her på siden kan du finde eksempler på nogle unge, der gør noget – og på unge, der lever med klimaangst.

Kridtblitz fordi "Naturen har det ad helvedes til"

Bevæbnet med gadekridt kæmper Cecilie, Michael og andre
unge for at få natur på dagsordenen.

De er medlem af De Unge Biodiversitetsambassadørerne, som kæmper for at stoppe tilbagegangen af biodiversitet i Danmark. Michael, Cecilie og de andre unge udførte i 2020 en såkaldt ”kridtblitz”. I forskellige danske byer angreb de fortovene med gadekridt, og skrev navnene på de plantearter, som vokser op mellem fliserne. Natur, som de fleste af os ser som ligegyldigt ukrudt.

Anna er bange for, at verden går under

Når Anna Markman køber ind, køber hun vegetarisk og også gerne økologisk. Når hun shopper tøj, går hun i genbrugsbutikker – og når hun ser fremtiden for sig, tænker hun nogle gange på at fravælge børn.

”Selvom man godt kan se sig selv i en familie og bo på landet med dyr, man har reddet, så kommer man til at tænke på klimaforandringerne”, siger Anna Markman.

Se det fulde interview her

Ungdommens konference om naturkrisen

Det er jer unge, som er en af samfundets allervigtigste aktier! Derfor blev der afholdt en konference om naturkrisen, hvor både politikere og unge var mødt op og deltog i debatter og workshops for at skabe og samle gode idéer til, hvordan vi kommer klima- og naturkrisen til livs. Politikerne fik så en stor bunke idéer med hjem, som de kunne tage med i deres politiske arbejde for naturen. Se med her!

Så er der håb for naturen?

Natur- og klimaforandringer fylder meget i manges bevidsthed. Når bekymringer for klimaet bliver til daglig angst og nervøsitet, er det et problem. Omvendt kan fællesskab og handling være med til at skubbe verden i en mere bæredygtig retning.

Undersøgelser fra WWF Verdensnaturfonden viser, at vi stadig har tid til at vende den negative udvikling og bevare den livsvigtige natur og biodiversitet. Det vil dog kræve en ambitiøs og integreret indsats. Vi skal både bevare den natur, vi har, og genoprette den natur vi har tabt.

Det kan lade sig gøre at knække kurven.

IDEER TIL AVISEN

Lav et portræt

Interview et barn eller en ung om vedkommendes bekymringer og/eller håb for fremtiden og lav et portræt.

Forskel på børn og forældre?

Du kan også interviewe et barn/en ung og vedkommendes forældre og undersøge, om der er forskel på, hvordan to forskellige generationer forholder sig til klimaangst.

Lav spørgeskema

Lav et spørgeskema om klimaangst og/eller syn på fremtiden og brug det i en artikel.

Skriv debatindlæg

Skriv et debatindlæg om, hvordan medierne italesætter klimaet.

Hvad siger en ungdomsorganisation?

Interview én, der har engageret sig i en ungdomsorganisation, som vil gøre opmærksom på klima, natur eller bæredygtighed.

Du kan f.eks. kontakte:

Har I spørgsmål?

I er velkomne til at kontakte WWF, hvis I har spørgsmål til jeres artikler. Send en mail med jeres spørgsmål til mediekonkurrence@wwf.dk, og vi vender tilbage til jer hurtigst muligt.

Warning: getimagesize(assets/images/WWF_Logo.svg): Failed to open stream: No such file or directory in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/media.cls.php on line 793

Fatal error: Uncaught TypeError: Unsupported operand types: int * string in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/media.cls.php:746 Stack trace: #0 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/media.cls.php(541): LiteSpeed\Media->_parse_img() #1 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/media.cls.php(493): LiteSpeed\Media->_finalize() #2 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/class-wp-hook.php(324): LiteSpeed\Media->finalize() #3 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/plugin.php(205): WP_Hook->apply_filters() #4 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/core.cls.php(477): apply_filters() #5 [internal function]: LiteSpeed\Core->send_headers_force() #6 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/functions.php(5427): ob_end_flush() #7 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/class-wp-hook.php(324): wp_ob_end_flush_all() #8 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters() #9 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action() #10 /var/www/www.wwf.dk/www/wp-includes/load.php(1280): do_action() #11 [internal function]: shutdown_action_hook() #12 {main} thrown in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/media.cls.php on line 746