12/05/2021

WWF Verdensnaturfonden går på havjagt i Danmark

Vi har enestående og bevaringsværdig natur i rigt mål i Danmark. Men når vi taler biodiversitet og natur, vandrer mange menneskers tanker mod skov og land, og havet bliver i mange tilfælde glemt. Det vil WWF Verdensnaturfonden forsøge at lave om på i en ny kampagne med fokus på den danske havnatur.

Uanset hvor man befinder sig i Danmarker der maksimum 50 kilometer til det nærmeste hav. Alligevel kommer det bag på mange, at vi omgiver os med kyster i verdensarvsklasse, bevaringsværdige rev og et mangfoldigt dyreliv. Derfor har WWF Verdensnaturfonden besøgt en række unikke steder i Danmark og filmet i alt fem videoer, der har fokus på kysten, havet og ikke mindst alt livet i det.

De fleste af os har prøvet at stå i en skov og blive overrumplet over alt det liv, den indeholder. Duften, farverne og lyden af noget, der pusler i skovbunden, giver os en instinktiv forståelse af, at skoven gør noget godt for os. Det er sværere at gå en tur på havbunden. Derfor ser vi kun i glimt havenes unikke rigdom i form af de dyr, vi fanger, og det, der skylles op på stranden, siger Henrike Semmler Le, seniorrådgiver for Hav og Fiskeri hos WWF Verdensnaturfonden.

Konkurrencetid på Facebook

De fem videoer har derfor først og fremmest til formål at fascinere, oplyse og begejstre. WWF ønsker, at alle, der ser videoerne, vil gætte med om, hvor i landet og ved hvilket hav de præcis befinder sig. Derfor er stednavnet hemmeligt, indtil videoerne bliver offentliggjort. Når du gætter med inde på WWF Verdensnaturfondens Facebook-side, deltager du i konkurrencen om at vinde flotte præmier

”En af destinationerne, man skal gætte i serien, er et verdenskendt punkt, hvor enorme naturkræfter mødes, og hvor havet bliver dybt og vildt. Det er et helt unikt sted med enorme naturoplevelser. Og så kan man være heldig at spotte den blåfinnede tunsom kaldeoceanernes Ferrari, fordi den kan svømme 70 km/t, fortæller Maria Houen Andersen, redaktør hos WWF Verdensnaturfonden.

Fisken, vi spiser, kommer fra udviklingslande

WWF Verdensnaturfonden vil ud over at fascinere og give inspiration til sommerens besøg rundt i Danmark også sætte fokus på de trusler, der desværre truer havnaturen og livet under vandet. Derfor tager WWF også fat i nogle lidt mere alvorlige emner som overfisker og iltsvind. Hver video giver desuden konkrete råd til, hvad man som forbruger kan gøre for at være med til at passe på havet

Livet under vand er presset – både i Danmark og internationalt. Derfor benytter vi også kampagnen til at fortælle danskerne, at deres valg af fisk til middagsbordet faktisk har en konsekvens  ikke bare for hvordan vores danske have trivesmen også for rigtig mange mennesker i udviklingslande i for eksempel Afrika og Asien, fortæller Henrike Semmler Le.

Halvdelen af de fisk, vi spiser i Europa, kommer fra udviklingslandene, og på verdensplan er cirka 800 millioner mennesker afhængige af fisk som mad eller livsgrundlag. Men hvis fiskene forsvinder – fordi vi med vores madindkøbsvalg støtter fiskerier, som overfisker eller fisker med fiskeredskaber, som har en stor negativ påvirkning på havnaturen som for eksempel bundtrawl – forsvinder mange menneskers mulighed for at tjene til dagen og vejen og give deres børn mad på bordet.

Kampagnen ‘Den Store Havjagt’ starter i uge 19, og alle er velkomne til at deltage i konkurrencen, hvor man kan vinde præmier fra WWF. Se første video her: https://fb.watch/5rdsP6YDnN/

Kontakt:

Sebastian Wulf, presserådgiver

WWF Verdensnaturfonden

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Fakta om kampagnen og bæredygtig fisk

• Danskerne kan gøre en forskel for verdens have ved at vælge bæredygtige fisk. Europa aftager vi rigtig mange fisk fra hele verden – særligt fra udviklingslande.
  • Cirka 50 procent af den fisk, vi spiser, kommer fra andre steder end Europa – ofte fra udviklingslande blandt andet Afrika og Asien.
  • EU er verdens største importør af fisk og skaldyr.
  • På verdensplan er 800 millioner mennesker afhængige af fisk som mad eller livsgrundlag. Uden fisk i havene vil de mange mennesker stå uden mad og indkomst
  • Kampagnen ‘Den Store havjagt’ er lavet med støtte fra EU og hører under det internationale projekt Fish Forward.
  • Fish Forward 2 er et storstilet projekt lanceret af WWF og co-finansieret af EU, som har kørt på tværs af 17 landegrænser i 3, 5 år med målet om at fremme et mere bæredygtigt forbrug og produktion af fisk og skaldyr. Herunder også at oplyse om både miljømæssig, social- og økonomisk-bæredygtighed.

I videoerne er nogle af de gode råd til danskerne at bruge WWF Verdensnaturfondens fiskeguide, som kan hjælpe dem med at vælge de bæredygtige fisk, når de står ved fiskehandleren eller ved køledisken.

Find fiskeguiden på: fiskeguiden.wwf.dk

4 gode huskere, når du køber fisk

1. SPIS BÆREDYGTIGT FANGET FISK – det vil sige fisk, som kommer fra sunde bestande, er fanget på bæredygtigt niveauer og med skånsomme redskaber
  1. BRUG WWF FISKEGUIDEN – her kan du se, om din fisk er fanget skånsomt, og om der er grønt lys til at spise den (fiskeguiden.wwf.dk)
  1. SPIS FORSKELLIGE FISK – der er sundt for dig og arterne at variere de fisk, du spiser
  1. SPIS LOKALE FISK – det støtter de danske fiskere. Desuden har frisk fisk fra andre lande oftest et højere klimaaftryk, da de normalt bliver transporteret med fly.

Læs mere om Fish Forward her: https://www.fishforward.eu/en/fish-forward-description/