27/05/2021

Udsat sømrokke fanget i Kattegat: ”Et herligt gensyn”

Knap et år efter udsættelsen af sømrokker i Kattegat har en fisker fanget et sundt og raskt eksemplar på otte meters vand ud for Fornæs Camping. Den mærkede sømrokke blev efter en indberetning til en database genudsat i havet.

En sommerdag i august 2020 stod H.K.H. Kronprinsessen foran sin første officielle opgave som præsident for WWF Verdensnaturfonden. Flere unge sømrokker skulle sættes ud i Kattegat fra henholdsvis Kattegatcentret og Natur 2000-området Gjerrild Klint, som en del af et projekt mellem H&M, WWF Verdensnaturfonden og Kattegatcentret.

Siden en veloverstået udsætning af sømrokkerne har mange ventet spændt på at få en opdatering på sømrokkerne. Lige indtil nu.

Glædeligt gensyn 1 år senere
I maj 2021, snart et år efter udsætningen, har garnfiskerne Allan Sønderholm og Kay Skjøtt fanget en sund og rask sømrokke på otte meters vand ud for Fornæs Camping. En fangst, som ifølge Thomas Kirk Sørensen, der er sektionsleder for hav i WWF Verdensnaturfonden, på mange måder er positiv.

”Det var et herligt gensyn og særligt godt at se, at sømrokken lever i bedste velgående og har vokset så flot, siden den blev sat ud,” fortæller Thomas Kirk Sørensen, som med fangsten og projektet i det hele taget ser frem til at blive endnu klogere på den fascinerende bruskfisk.

”Vi håber at kunne lære lidt mere om sømrokkens biologi i Kattegat. Det er noget, vi ved utroligt lidt om. Der er eksempelvis data, der viser, at der i Kattegat findes steder, hvor mange sømrokker mødes, sandsynligvis for at gyde. Det er utroligt vigtigt, at vi får mere viden om disse sårbare dyr, så vi kan passe bedre på dem,” lyder det fra Thomas Kirk Sørensen, som skynder sig at tilføje:

”Sømrokker er ret hårdføre, så de kan ofte godt tåle fangst og genudsætning. Af den grund er det også endnu vigtigere, at man sikrer, at en sømrokke – mærket eller ikke-mærket – som fanges i Kattegat, sættes ud igen hurtigst muligt.”

Indberetning er afgørende

De udsatte sømrokker er udstyret med et lille, nummeret mærke, og fiskere honoreres for at indberette i en database, hvis de fanger en af rokkerne – og opfordres desuden til at slippe rokken fri i havet igen.

”Det er enormt positivt at få bekræftet, at fiskerne er villige til at hjælpe ved at indberette og især at genudsætte vores sømrokker. Det giver os en mulighed for at følge med i sømrokkens udbredelsesmønstre i havet,” fortæller Thomas Kirk Sørensen.

Den politiske opmærksomhed på Danmarks sårbare hajer og rokker er steget mærkbart. Noget som sømrokkeprojektet ifølge Thomas Kirk Sørensen kan tage en stor del af æren for.

Vi har efter lanceringen af vores sømrokkeprojekt oplevet, at vores sårbare hajer og rokker nu får en hel del mere opmærksomhed i vores natur- og fiskeripolitik. Det var også hensigten, og det er fantastisk at se,” lyder det afslutningsvis fra Thomas Kirk Sørensen.

Om sømrokkeprojektet

H&M og WWF Verdensnaturfonden lancerede for knap tre år siden et længerevarende partnerskab for i fællesskab at gøre noget godt for det vilde dyreliv og samtidig nedbringe ressourceforbruget ved at tage betaling for poser i de danske H&M-butikker.

Sømrokkeprojektet blev herefter finansieret af Pay it BAG-initiativet, hvor H&M som den første internationale modevirksomhed i 2018 begyndte at tage betaling for deres poser i butikkerne. Overskuddet fra posesalget går til grundforskning i danske sømrokkearter.