15/09/2022

Amazonas brænder mere end nogensinde

Skovbrandene i Amazonas har nået rekordniveau. Situationen i Brasilien er ude af kontrol, advarer WWF Verdensnaturfonden.

33.116.

Så mange skovbrande er brudt ud i Amazonas – alene i august måned. Ikke siden 2010 er der udbrudt flere brande i den sydamerikanske regnskov.

I år er der indtil nu udbrudt mere end 46.000 skovbrande i Amazonas.

”Skovrydning og skovbrande er kommet fuldkommen ud af kontrol i Brasilien, og det er frygteligt at være vidne til, hvordan ét af verdens største og mest unikke økosystemer bliver ødelagt,” siger miljøfaglig chef Mette Boye fra WWF Verdensnaturfonden.

Amazonas er ét af verdens største sammenhængende naturområder og hjemsted for hver tiende art på jorden, heriblandt jaguaren, den lyserøde floddelfin, dovendyret og mange flere arter, som mennesket endnu ikke har identificeret.

Læs mere om Amazonas’ fantastiske dyreliv og WWF’s arbejde i regnskoven her.

Skovbrande er relateret til afskovning

Skovbrandene er tæt knyttet til den massive skovrydning i Amazonas.

Regnskoven er nemlig et tropisk skovområde med høj luftfugtighed. Derfor er skovbrande ikke en del af økosystemets naturlige cyklus, som det ellers er tilfældet i andre skovområder. Skovbrandene er altså et direkte resultat af menneskelig indblanding og ødelæggelse, forklarer Mette Boye.

”Når mennesker rydder skoven, sker det med store maskiner – og ild. Enorme områder bliver brændt af for at kunne udnyttes til blandt andet kvægdrift og andet landbrug,” siger hun.

Skovrydningen i Amazonas har de senere år slået den ene sørgelige rekord efter den anden. I april i år blev et område to gange større end Bornholm ryddet for skov – hele 75 procent mere end samme måned året før.

EU tager skridt mod at stoppe afskovning

EU er én af de helt store globale bidragsydere, når det kommer til afskovning. Alene i 2017 kostede import af varer til EU hele 203.000 hektar skov. Kun Kinas import af varer stod for mere afskovning end EU.

Derfor arbejder EU også på en lov, der forbyder virksomheder i unionen at sælge produkter, der bidrager til rydningen af verdens skove. 13. september vedtog Europa-Parlamentet et ambitiøst forslag til loven, som vækker glæde i WWF Verdensnaturfonden.

”I Europa-Parlamentet har man med tirsdagens afstemning vist, at man mener det seriøst, når det kommer til at styrke indsatsen mod afskovning. Det er vores håb, at man i de videre forhandlinger om loven vil følge samme ambitionsniveau og dermed være med til at lægge massivt pres på blandt andet et land som Brasilien,” slutter Mette Boye.

Afskovningsloven skal forhandles mellem EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og EU-Rådet og stemmes endeligt igennem i slutningen af 2022 eller i 2023.

WWF arbejder i og omkring Amazonas for at stoppe afskovning, beskytte regnskoven og de oprindelige folk.