Amazonas har brug for vores hjælp

Billeder af en brændende Amazonas-regnskov har printet sig ind i vores bevidsthed. En hjerteskærende situation for mennesker såvel som det unikke dyreliv, der lever i skovene. I et kapløb med tiden fik vi startet en målrettet kampagne, som skulle redde dyrene og deres hjem.

Amazonas regnskov huser mindst 10 procent af verdens biodiversitet og er et enormt vigtigt naturområde, hvor sjældne dyrearter som jaguaren, kæmpeodderen og hyacintaraen lever. Men et stødt voksende landbrug i Sydamerika, blandt andet med produktionen af sojabønner, har medvirket til, at afskovning af dyrebar regnskov er blevet en af de største trusler mod dyrene. Sojabønnerne bliver blandt andet brugt som foder i dansk landbrug, og den store efterspørgsel sætter produktionen under pres, hvilket fører til yderligere afskovning af den vigtige regnskov. Det betyder ganske enkelt, at de unikke dyrearter mister deres levesteder og i værste fald risikerer at uddø.

Vi beskytter Amazonas mod afskovning

Vi kæmper for at bevare vores vigtige regnskov og har derfor hjulpet lokalbefolkningen med at genopbygge deres hjem, men også med lægehjælp og praktiske sikkerhedsforanstaltninger. Vi lokaliserer de områder, som har størst brug for hjælp, og opsætter projekter for at hjælpe dyrelivet.

Vi arbejder også politisk for at sikre, at fremtidige brande bliver slukket hurtigst muligt, så lignende og omfattende situationer ikke opstår igen. Derudover rådgiver og opfordrer vi virksomheder til at skifte til bæredygtig soja, og lægger pres på danske og internationale politikere for en grønnere lovgivning. Sidst men ikke mindst støtter vi lokale projekter i vores samarbejdslande, der har fokus på at bevare og beskytte dyrelivet i den vigtige regnskov.

Resultater

• Vi har støttet et omfattende lokalt slukningsarbejde.
  • Vi har med succes lagt massivt pres på svineindustriens import af ubæredygtig soja.