03/11/2021

5 kreative løsninger for dyrene

En nøje tilrettelagt jordvold og reder bygget i beton. I WWF må vi ofte til tegnebrættet og finde på kreative løsninger, når vi skal redde de vilde dyr. Læs med og se, hvordan vi løser vidt forskellige problemer rundt omkring i verden.

1. VI BYGGER REDER TIL ALBATROSSER

Problem:

Albatrossen og dens habitat er særligt sensitiv over for varmere vejr. Der er et sammenfald mellem højere temperaturer og færre fødte unger i løbet af ynglesæsonen. Tilmed er deres reder meget modtagelige over for voldsom nedbør og kraftig vind.

Løsning:

WWF og samarbejdspartnere bygger reder af beton og lersten på Australiens fjerntliggende Albatross Island. Fuglene har taget rederne til sig og har endda “personliggjort” dem med mudder og blade. Fuglene, der benytter sig af rederne, har 20 procent højere yngledygtig succesrate.

© Antonio Busiello / WWF-US

2. Vi GIVER PLADS TIL BÅDE ISBJØRNE OG HVALROSSER

Problem:

Bestanden af stillehavshvalrosser har været faldende siden 1980’erne, hvor isen fra Arktis begyndte at smelte. Med stadig mindre is til rådighed trækker hvalrosserne ind mod land. Det sker ofte i titusindvis langs den fjerntliggende kyst i det østlige Rusland. Opstår der panik i disse enorme grupper, ofte forårsaget af isbjørne eller mennesker, er der risiko for, at små og svage hvalrosser bliver trampet ihjel.

Løsning:

WWF flytter hvalroskadavere væk fra hvalrossens yngleplads til velkendte jagtområder for isbjørne. Denne handling har medvirket til, at antallet af isbjørne og andre sultne rovdyr, der nærmer sig kysterne i hvalrossernes yngletid, er faldet med over 40 procent.