Det er titlen på sommerens kampagne, hvor WWF Verdensnaturfonden og Dr. Pindsvin ønsker at udbrede viden om, at mange pindsvin hvert år risikerer at ende deres dage, når de har behov for at krydse vejen for at finde føde, levesteder, mager – og kærligheden. Uden denne adgang på kryds og tværs af landeveje og haver, er der ikke optimale forhold for at opretholde bestanden af pindsvin i den danske natur og det ønsker vi at gøre bilister, haveejere, naturinteresserede og dyreelskere opmærksomme på.

Vi vil opfordre alle til at tage aktiv del i kampagnen, ved at passe på pindsvinene i trafikken.
Derfor har vi her på siden samlet en håndfuld aktiviteter, som kan laves af hele familien eller vejen.

Deltag ved at farvelægge og opsætte dit eget pindsvinevejskilt, på en vej nær dig. Du kan også tegne fodgængerovergange med kridt i pindsvinestørrelse, for at tydeliggøre hvor pindsvin krydser vejen for kærligheden. Og så kan du downloade vores quiz, for at teste din viden om Danmarks pindsvin.

Download inspiration og vejledninger til hvad du kan gøre

Tegn en fodgængerovergang

Se inspiration til at tegne en fodgængerovergang.

Lav dit eget pindsvinevejskilt

Her kan I printe og farvelægge jeres eget pindsvinevejsklit. I kan også printe et i farve, som allerede er klar til brug

Download farve-variant
Download S/H-variant

Byg et pindsvinebo

Her finder I en guide med to nemme vejledninger til, hvordan i kan bygge et godt pindsvinebo.

Lav et hul i hegnet

Her finder I to nemme vejledninger til, hvordan I kan lave et pindsvinevenligt hul i hegnet, eller en pindsvineportal eller tunnel under hegnet.

Download her

Plakat med råd til den pindsvinevenlige have

Her finder I en plakat med fem gode råd til at få en pindsvinevenlig have.

Quiz om pindsvin

Her finder I 2 quizzer om pindsvin, hvor i kan teste jeres viden og blive klogere.

Download quiz 1 her

Download quiz 2 her

Hvad ved vi egentlig om pindsvin i trafikken?

Op imod en tredjedel af pindsvinebestanden bliver slået ihjel på vejene i trafikken hvert år i Danmark, når de er ude at lede efter kærligheden i parringssæsonen, som er typisk i juni / juli måned.

Pindsvinene er desværre nødt til at krydse vejene i deres søgen efter kærlighed.
Og i tusmørket, hvor pindsvinene er aktive, er de rigtig svære at se, og det øger risikoen for, at pindsvinene bliver kørt over.

Pindsvinet er et pattedyr, som typisk føder unger én gang årligt, omkring juli/august måned. Dog kan de nogle gange få et kuld nummer to senere på året, hvis sensommeren er mild, og der er masser af føde. Derfor kan du opleve at se pindsvin som krydser vejen på flere tidspunkter af året. Du kan hjælpe dem med at undgå at skulle krydse vejen, ved at lave adgang til haverne omkring dig. Et pindsvin bevæger sig nemlig over 10-14 haver på én nat.

Fra midt september, skal man igen være opmærksom på pindsvinene i trafikken, da ungerne flytter hjemmefra og skal ud på egne poter. I denne periode kan man derfor også risikere møde pindsvin på kørebanen.

Hvad ved vi egentlig om pindsvinet i parringssæsonen?

Arbejdsfordelingen i perioden omkring parringen er desværre helt skæv. Hannerne parrer hunnerne, de er meget promiskuøse, og nogle kuld har endda flere fædre. Efter selve parringsakten slutter al kontakt, og hunnerne står for alt med reder, fødsel og opfostring af unger.

Pindsvinet føder typisk 3-4 unger ad gangen, som bor hos deres mor til de er cirka 6-7 uger gamle. Allerede når pindsvineungerne er 3 uger gamle, begynder moren at tage dem med ud af reden for at lære dem, at overleve i naturen. De skal lære at søge føde, og undgå farer, og finde gode steder at bygge reder. Disse ture foregår ofte om dagen. Det er typisk her, man opdager, at man har en pindsvinefamilie i sin have.