04/10/2024

WWF er årets partner på Børnenes U-landskalender

I dag sættes årets U-landskalender til salg i hele landet. Kalenderen støtter i år WWF Verdensnaturfondens arbejde i Uganda og sætter samtidig natur og klima på skemaet i de danske skoleklasser.

12-årige Courage bor i en landsby i Ugandas bjerge omgivet af landets tropiske skov. Han bor med sin far, mor og syv søskende og familiens seks geder og én enkelt ko. Hver morgen følger Courage gederne på græs, før han går i skole. Og det er ikke en hvilken som helst skole.

Courage går nemlig i én af WWF Verdensnaturfondens grønne skoler. Her skal eleverne plante træer, der modvirker klimaforandringer, giver skygge på varme skoledage og frugt til børnene, der ofte kommer i skole uden mad. Desuden lærer børnene at lave køkkenhaver, der er tilpasset det forandrede klima, og den nye viden kan de tage med sig hjem til landsbyerne i Uganda.

Årets partner på U-landskalenderen

Uganda er med sit tropiske klima et hotspot for biodiversitet, men naturen i landet er hårdt presset særligt af skovrydning og klimaforandringer. Derfor vil WWF Verdensnaturfonden med 35 grønne skoler sætte natur på skoleskemaet og samtidig engagere børnene i naturbevarende aktiviteter.

I år er projektet udvalgt til Børnenes U-landskalender. Fra fredag 4. oktober kan kalenderen købes landet over, og hele salget går til WWF Verdensnaturfondens arbejde med grønne skoler i Uganda.

”Vi er meget stolte af at være årets partner på U-landskalenderen og at være med til at sætte fokus på naturens rolle i udviklingsarbejde. Konsekvenserne af naturkrisen er mangeartede, og det er løsningerne også. Dette års projekt er et eksempel på, hvordan vi kan skabe mere natur og bedre betingelser for biodiversiteten, mens vi samtidig sikrer mad, rent drikkevand og uddannelse til lokalbefolkningen i Uganda,” siger Jacob Fjalland, der er miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden.

Danske skoleelever planter træer

U-landskalenderen består foruden den velkendte julekalender af et omfattende undervisningsmateriale om Ugandas natur og grønne skoler med en børnebog, web-univers, opgaver og aktiviteter målrettet 1.-5. klasse. Formålet med undervisningsuniverset er at give danske elever et indblik i et anderledes børneliv. Derudover er der programmer om Uganda for børn på DR.

”Vi er stolte af at præsentere årets U-landskalender sammen med Danida og WWF Verdensnaturfonden og være med til at fortælle børn i Danmark om natur og børneliv i Uganda. Forhåbentlig gør det børnene nysgerrige og klogere på at være barn i vidt forskellige dele af verden,” siger Rikke Warrer, B&U-redaktør i DR.

Som noget nyt i år skal mere end 1000 skoleklasser i løbet af uge 44 plante ét hjemmehørende træ i forlængelse af Børnenes U-landskalender.

Læs mere om det projekt her.

For hvert træ en dansk skoleklasse planter i skolegården, planter WWF Verdensnaturfonden sammen med VELUX Gruppen 10 træer i Uganda. Der plantes i alt 1.200 træer i Danmark og 12.000 i Uganda.