24/08/2020

Spar penge og hjælp verdens dyr og natur

Selv i et Corona-år køber og forbruger vi mere, end kloden kan følge med til. Derfor lancerer WWF nu en særlig Life Ad. Det er en lille plug-in til din computer, der erstatter reklamerne i din browser med billeder af truede dyr.

 

 

 

Mekanikken er enkel: Reklamer skaber købetrang, købetrang skaber overforbrug, og overforbrug skaber dårligere livsbetingelser for naturen, så en million arter lige nu er truet af udryddelse. WWF Life Ad vender mekanikken på hovedet ved at fjerne reklamer og købetrang og baner dermed vejen for et mere bæredygtigt forbrug med plads til naturen. For eksempel i form af de dyr, der erstatter reklamerne i din browser – som en lille belønning for, at du er med til at redde dem.

”Vi danskere er nogle af dem, som forbruger mest. Samtidig virker reklamer på nettet bedre, end mange tror, så det ender tit med klatkøb af sko eller tøj, når du er online. Det går ud over naturen og vores klima, og det håber vi, at WWF Life Ad kan sætte et større fokus på. Den er fuldstændig gratis, så det er en mulighed for at give både naturen og din pengepung en hjælpende hånd, ” siger Cirkeline Buron, som er kommunikations-og fundraisingchef i WWF Verdensnaturfonden.

“Fix it, don’t tell it”

Købestopknappen er skabt af Envision med søsterbureauet GORM som teknisk partner. Men hvorfor udvikle et stykke teknologi frem for en klassisk oplysningskampagne? Jesper Heinsvig, Client Service Director fra Envision, forklarer: “Der er ikke nødvendigvis noget galt med oplysningskampagner. Hvis man har penge nok. Derfor har vi ikke brugt kræfterne på en dyr kampagne, der fortæller dig, hvad du skal gøre – vi har skabt et værktøj, der gør det for dig, om man så må sige. Vi tror på, det er den mest effektive vej til en varig adfærdsændring. Fix it, don’t tell it.”

Du kan læse mere om WWF Life Ad her  – og installere den på din computer, hvis du hellere vil se på orangutanger end bannerreklamer.