16/04/2024

Ny undersøgelse: 85 procent ønsker globalt forbud mod engangsplastik

I slutningen af april skal FN’s globale plastikaftale forhandles på plads. Ny undersøgelse viser en enorm støtte verden over til at forbyde skadelige og unødvendige plastprodukter.

En ny Ipsos-undersøgelse udført af WWF og Plastic Free Foundation viser, at 85 procent af de adspurgte (mere end 24.000 mennesker i 32 lande) ønsker et forbud mod engangsplastik, og 90 procent støtter et forbud mod farlige kemikalier i plastik.

Engangsplastik udgør i dag mere end 70 procent af plastforureningen i verdenshavene.

I slutningen af april samler FN verdens lande til forhandlinger om en ny global plastikaftale i Canada. WWF er til stede under forhandlingerne og arbejder for at sikre en aftale, der skal bremse plastikforureningen i hele verden.

”Et globalt forbud mod unødvendig engangsplastik vil ikke kun hjælpe vores egen natur, men også alle de lande i Asien og Afrika, der lider gevaldigt under vores enorme globale plastikforbrug,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Et globalt problem kræver en global løsning

Der produceres over 820.000 tons plastik i verden hver eneste dag. Et tal, som forventes at være dobbelt så højt i 2040 og tre gange så højt i 2050.

“Plastikforurening er et globalt problem, der kræver en global løsning. Vi producerer for meget plastik og er ikke gode nok til at genanvende det. Samtidig ender for meget af det i naturen, og det har ført til en kriselignende tilstand, hvor vi finder plastik overalt på kloden og i maven på havfugle, havpattedyr, skildpadder, fisk og mange andre arter,” siger Bo Øksnebjerg.

En analyse fra WWF viser, at et flertal af verdens lande støtter ambitiøse globale regler, selvom en lille minoritet på under 10 lande forsøger at forsinke og underminere en ambitiøs plastikaftale.

”Trods ihærdige indsatser i mange lande, heriblandt Danmark, er det slet ikke lykkedes at tage hånd om plastikproblemet. Det vokser tværtimod dag for dag, og engangsplastik, mikroplastik og efterladte ’spøgelsesnet’ udgør i dag størstedelen af ​​plastikforureningen i havet. Derfor er vi nødt til at handle nu, og Danmark bør tage til forhandlingerne i Canada for at skubbe på for, at den store opbakning, vi ser i befolkninger verden over, nu udmønter sig i et ambitiøs globalt juridisk bindende forbud mod unødvendig plastik,” siger Bo Øksnebjerg.

Forhandlingerne om den globale plastikaftale forventes afsluttet i slutningen af 2024. Indtil da gennemfører WWF en underskriftindsamling, der skal vise politikerne, at danskerne støtter en ambitiøs plastikaftale. På nuværende tidspunkt har over 10.000 danskere vist deres støtte.

Læs også:

WWF-rapport: Plastikregningen tidobles i verdens fattigste lande

WWF Verdensnaturfonden kræver globalt forbud mod unødvendig engangsplastik som e-cigaretter og bestik