Skriv under nu

UNDERSKRIFTER

20.000 UNDERSKRIFTER

PLASTIK I NATUREN ER EN DRÆBER

Plastik i naturen er et stigende problem, som hvert år koster millioner af dyr livet. Heldigvis er der en global plastiktraktat på vej, og WWF Verdensnaturfonden kæmper for at sikre, at den bliver ambitiøs, vidtrækkende og bindende. Traktaten skal være endelig på plads inden nytår, og 2024 er derfor et historisk år: Det er nu vi kan stoppe og vende plastikkrisen.

Med din underskrift kan du støtte vores arbejde. Kræv en plastikfri natur. Skriv under i dag.

Stop plastik i havet

Kræv en plastikfri natur

Der skal styr på plastik. I dag bliver der på globalt plan produceret cirka 1 million tons plast om dagen og under 10 procent bliver genanvendt på verdensplan. Resten blive brændt af eller ender i naturen, hvor det kan ligge i flere hundrede år, før det bliver nedbrudt. I naturen bliver de praktiske engangskopper eller de smarte six-pack-holdere til farlige dræbere. Dyrene spiser det, bliver viklet ind i det eller bliver syge af det. Halvdelen af klodens skildpadder vurderes nu at have plastik i maven. For havfugle er tallet op på svimlende 90 procent.

Sammen siger vi fra over for plastik i naturen. Skriv under og vær med til at sikre, at vi får en ambitiøs og bindende aftale.

Krav 1: Ingen plastik i naturen

Plastik hører ikke hjemme i naturen. WWF Verdensnaturfonden ønsker at lukke hullerne i lovgivning, produktion, og forbrug, som resulterer i at plastik flyder ud i vores verdenshave og øvrige natur. Samtidig skal eksisterende plastikforurening fjernes fra naturen.

Krav 2: Stop for unødig engangsplastik

Unødig engangsplastik skal forbydes, og plastikprodukter skal være designet, så det kan genanvendes. Der skal pant på flere engangsprodukter – for eksempel take-away-emballage, så mere plastik bliver genanvendt.

Krav 3: Plastiksynderne skal tage ansvar NU!

Virksomheder, der bruger plastik, skal sende langt mindre plastik i omløb. Producenter skal designe produkter til genanvendelse – både herhjemme og i andre lande, der modtager deres produkter.

Krav 4: Vi skal vide, om mikroplastik er farligt

Vi kræver mere viden om mikroplastiks påvirkning af mennesker. Det er i vores mad, vores blod og vores afføring, men der findes ikke entydige svar på, hvordan det påvirker os. Der skal afsættes midler til forskning i mikroplastik, så vi ved, hvad vi har med at gøre.

WWF-ANALYSE: BEHOV FOR GLOBALT FORBUD MOD EN HEL KATEGORI AF PLASTIKPRODUKTER

Mange lande og EU har allerede vedtaget lovgivning, som skal reducere mængden af plastik i naturen, men der er behov for en koordineret global indsats, hvis vi skal vende udviklingen. WWF har identificeret en hel kategori af plastikprodukter, som vi relativt hurtigt og smertefrit kan udfase. Det gælder især unødvendig engangsplastik som e-cigaretter, bestik og kosmetisk mikroplast.

Læs mere om analysen her

I vores analyse anbefaler vi et globalt forbud mod en hel kategori af plastikprodukter. I grafikken kan du se nogle af dem, vi lettest kan undvære.

Produkter som tandpastatuber, læbestifter, indpakning til børnelegetøj, tamponer og fiskenet er sværere at undvære og kræver derfor en større indsats for at sikre den nødvendige kontrol, genbrug eller bortskaffelse.

WWF-RAPPORT: PLASTIKREGNINGEN TIDOBLES I VERDENS FATTIGSTE LANDE

WWF har analyseret plastikkens værdikæde og livscyklus. Den viser, at det koster ti gange mere at håndtere plastik i udviklingslandene – faktisk hele 1.386 kroner per kilo – end i for eksempel Danmark. Et foruroligende resultat, der kræver handling:

”Regningen for at rydde op efter vores enorme plastikforbrug rammer desværre helt skævt. Det er simpelthen ikke fair, at de lande, der bruger mindst og har sværest ved at håndtere problemet, skal betale den største plastikregning. Derfor er vi nødt til at forebygge og sætte ind tidligere, og her skal lande som Danmark gå forrest,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Læs mere om analysen her

Støt WWF´s arbejde for et plastikfrit hav

Hvert år udledes millioner tons plastik i verdenshavene, hvilket har store konsekvenser klodens dyrelivet. De store mængder plastik giver store problemer for fx havskildpadderne, hvor enorme mænger plastik på strandene gør det svært for havskildpadderne at lave reder til deres æg.

WWF er blandt andet med til at fjerne plastik fra strandene i yngleperioden, så havskildpaddernes yngleproces ikke bliver forstyrret.

Støt vores arbejde her