01/08/2022

Nepal fordobler antallet af vilde tigere

På bare 13 år har Nepal formået at øge antallet af vilde tigere med 190 procent, så der i dag er 355 tigere i landet. Danske donationer har bidraget til fremgangen.

Med blot 121 vilde tigere tilbage i den nepalesiske natur i 2009 var bestanden faretruende tæt på et kollaps. Men takket være en massiv bevaringsindsats har landet formået at øge antallet af tigere med hele 190 procent.

Hele 355 tigere lever i dag i Nepal.

De største trusler mod tigeren er fortsat tab af levesteder og ulovlig handel, der fører til krybskytteri og primitive fælder i skovene. Men i Nepal er man lykkedes med at knække kurven blandt andet ved at beskytte de regnskove, hvor tigerne lever.

Danmark støtter vilde tigere

Selvom tigeren lever langt fra Danmark, så har danskerne faktisk bidraget til at skabe fremgang for det stribede kattedyr.

“Donationer fra Danmark har bidraget til, at antallet af tigre i Bardia Nationalpark i Nepal er vokset fra omkring 20 til mere end 90. Det kan vi godt være stolte af her i landet,” siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Vær med til at støtte WWF’s arbejde for de vilde tigere. Giv en Naturgave til én, du holder af.

Fremgangen for Nepals tigere er et lyspunkt i en ellers mørk historie for den samlede bestand af vilde tigere. Mens der for 100 år siden var mere end 100.000 tigere i naturen, er der i dag anslået 4000 individer. For tolv år siden var det tal helt nede på 3.200. Tre underarter er helt uddøde, og de seks tilbageværende underarter er alle truet eller kritisk truet.

Fem ting, du (måske) ikke vidste om klodens vilde tigere:

• Tigeren har levet på Jorden i hele to millioner år
  • Med en kampvægt over 350 kilo er tigeren jordens største kattedyr
  • En tiger-hun føder  to til fire unger per kuld
  • Alle tigere har unikke striber og mønstre
  • Indien er det land i verden med flest vilde tigere

Læs mere om de vilde tigere, og hvad der truer dem her.