10/11/2022

Mille Gori rejser til Uganda i ny naturserie

Mille Gori besøger kritisk truede bjerggorillaer og laver papir af elefantlort i en ny børneserie om den vilde natur i Uganda.

Tv-værten Mille Gori – også kendt som Motor-Mille – er vært for en ny serie, der sætter fokus på natur i børnehøjde. I serien med titlen ’Jagten på de grønne gaver’ rejser Mille Gori til Uganda, hvor hun sammen med befolkningen laver papir af elefantlort, besøger en naturklub for lokale børn, planter træer og beskytter vilde dyr.

Hun gør med andre ord børnene klogere på alt det, vi mennesker får fra naturen. I biologiens verden kendt som ’økosystemtjenester’ eller slet og ret: naturens gaver.

Serien, der er skabt af WWF Verdensnaturfonden med støtte fra Danida, udkommer den 10. november. Og det er ikke tilfældigt, forklarer Mille Gori.

”Hvornår er det mere oplagt at sætte fokus på gaver end lige før jul? I december har vi fokus på de mere traditionelle og materielle gaver, men vi får faktisk gaver hele året. Naturen giver os ren luft, mad, medicin og meget mere. Derfor er det så vigtigt, at vi passer godt på den, så naturen kan blive ved med at give os alle de livsvigtige, grønne gaver, ” siger hun.

Se traileren til serien her:

Uganda er gorillaernes hjemland

Uganda i det centrale Afrika er hjemland for en fantastisk biodiversitet og et rigt dyreliv, som desværre er hårdt presset af menneskelig aktivitet, blandt andet skovrydning og krybskytteri. En kombination af netop skovrydning og krybskytteri betyder, at bjerggorillaen, der lever i Ugandas regnskov, er kritisk truet.

I naturserien besøger Mille Gori blandt andet WWF’s gorillaprojekt, som har fået bestanden af bjerggorillaer til at stige fra knap 500 til mere end 1000 aber og samtidig fundet alternative indtægtskilder til lokalbefolkningen, så træfældning og jagt på dyr er bremset.

Projektet er med andre ord et godt eksempel på, hvordan naturindsatser foruden at beskytte sårbare dyr og natur også kan gavne lokalbefolkningen.

”Gorilla-projektet viser, at det betaler sig for både mennesker og dyr, når vi giver positivt tilbage til planeten. Det er en måde at fremtidssikre naturen, så også vores børn og børnebørn kan nyde godt af dens grønne gaver,” siger generalsekretær Bo Øksnebjerg fra WWF Verdensnaturfonden og slutter:

”Vi håber med serien at klæde de nye generationer på til at forstå og værdsætte naturen og dens rolle i vores liv. Når børnene forstår, hvor vigtig naturen er, vil de også i højere grad være motiverede for at passe på den.”

Mille rejser ud i verden

Det er ikke første gang, Mille Gori rejser ud i verden for WWF Verdensnaturfonden. I 2020 var den populære børnevært i Grønland, hvor hun var vært for en julekalender om Grønlands natur og kultur.

Årets naturserie henvender sig til alle børn i alderen seks til ti år. Den er gratis og udkommer i 14 afsnit online. Serien kan ses derhjemme sammen med hele familien, men egner sig også rigtig godt som et både sjovt og lærerigt indslag i folkeskolen.

Se serien her

Om ’Jagten på de grønne gaver’:

• Naturserien ’Jagten på de grønne gaver’ udkommer på pandaclub.dk den 10. november.
  • Serien udkommer i 14 afsnit, der tager seeren med rundt i hele Uganda
  • De 14 afsnit kommer bredt omkring emner som fiskeri, kaffeproduktion, vandforsyning og dyreliv