14/03/2023

Illustrator fra Vesterbro vinder kreativ plakatkonkurrence

WWF Verdensnaturfonden og By & Havn har fundet vinderen af en stor kreativ plakatkonkurrence, som sætter fokus på livet under overfladen i Københavns Havn. Prisen går til 54-årige Michael Stokkebye fra Vesterbro. Sammen med 23 andre finalister får han nu sit kunstværk udstillet på By & Havns udstilling ’Havnebygmesterens Studiesamling’.

Foto: Peter Sørensen

Michael Stokkebye fra Vesterbros fortolkning af Københavns Havn var lige lidt bedre end de over 200 andre kunstnere, der hver havde indsendt kreative bud på livet under overfladen.

På Michael Stokkebyes plakat ses blandt andet en krabbe, en ål og flere forskellige fiskearter svømme rundt under overfladen. Samtidig dypper fire personer og en havfrue tæer og hale i havnen på det, der ligner en sommerdag. Du kan se plakaten herunder.

“København er blå, grøn og kreativ. Vi har en fantastisk havn, og det rene vand er i mine øjne en af byens største kvaliteter. Det skal vi værne om og beskytte, så havnemiljøet forbliver blandt verdens bedste. De flotte plakater illustrerer københavnerlivet under havoverfladen og gør mig stolt over, at Københavns Havn rummer så stor biodiversitet,” siger Sophie Hæstorp Andersen, overborgmester i København.

Også By & Havn var imponeret over de mange kreative og flotte plakater, der blev indsendt som del af konkurrencen.

”Formålet med vores plakatkonkurrence er at invitere danskerne med ned under overfladen i havnen for at vise den biodiversitet og mangfoldighed, der er, og interessen for at deltage har været overvældende. Michael har på imponerende vis løst den opgave, der handler om at vise biodiversiteten i havnen og det faktum, at vi sammen skal blive bedre til at passe på den nære usynlige natur,” siger Anne Skovbro, administrerende direktør i By & Havn.

Vinder 10.000 kroner og en plads på kunstudstilling

Med hæderen følger en præmie på 10.000 kroner og en plads på pop-up-udstillingen hos By & Havn.

”Det var en superfed opgave, der indbød til, at jeg straks gik i gang med at tegne skitser. Min første tanke var at vise København fra et andet perspektiv – nedefra – og samtidig lade fødderne fortælle deres egne historier. Historier om de mennesker, der udgør København, og at vi faktisk er langt tættere på naturen og dyrene, end vi tror, når vi for eksempel stikker tæerne i vandet,” siger Michael Stokkebye.

Også WWF Verdensnaturfonden roser Michael Stokkebyes portræt.

”Michaels tegning rammer plet, fordi den minder os om, at vi hele tiden skal passe på dyrene og deres levesteder. På den måde bliver vores havn hver dag sundere og mere mangfoldig. Fortiden gør, at vi er nødt til at hjælpe naturen i havnen lidt på vej, men det oplever vi heldigvis, at rigtig mange mennesker og virksomheder gerne vil hjælpe med,” siger Ajs Dam, Corporate Partnership Director i WWF Verdensnaturfonden.

Praktisk information:

Pop-up-udstillingen i Havnebygmesterens Studiesamling ligger i visitationsbygningen på adressen Nordre Toldbod 3, 1260 København K. Udstillingen er gratis for offentligheden og åben alle hverdage fra klokken 9-15 frem til og med fredag den 24. marts.

Se alle plakater her