25/09/2024

Folkekirken får mere natur

WWF er gået sammen med Jungshoved Kirke på Sydsjælland om at lave det første store naturgenopretningsprojekt nogensinde på Folkekirkens arealer.

Hjemmehørende arter, vådområder og græssende kvæg vil fremover omkranse Jungshoved Kirke, der er naturskønt placeret ud mod Bøgestrømmen på det sydlige Sjælland.

Over det næste år skal 11 hektar af kirkens areal omdannes til vild natur for at skabe bedre betingelser for biodiversiteten og levesteder for en række fuglearter og insekter.

WWF Verdensnaturfonden er nemlig gået sammen med menighedsrådet om det første naturgenopretningsprojekt nogensinde på Folkekirkens arealer. Projektet er støttet af Topsoe.

”Området omkring Jungshoved Kirke er oplagt til naturgenopretning og -beskyttelse. Derfor er vi enormt glade for, at vi sammen med menighedsrådet kan omdanne kirkens arealer til et fantastisk naturområde, der både vil være en tiltrængt oase for nogle af vores mange sårbare danske arter og for lokale borgere,” siger Jacob Fjalland, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden.

Mere natur i Folkekirken

Naturgenopretningsprojektet omkring Jungshoved Kirke viser vejen for, hvordan folkekirken kan omdanne sine arealer til natur. Med sine 11.000 hektar jord er Folkekirken landets tredjestørste jordejer, og det er derfor helt oplagt, at også kirken bidrager til mere og bedre natur i Danmark.

”Mange kirker ligger i områder med et stort potentiale for naturindsatser. Derfor er det helt oplagt at tænke Folkekirkens arealer ind i arbejdet med at forbedre biodiversiteten og skabe rekreative områder i Danmark,” siger Jacob Fjalland fra WWF Verdensnaturfonden.

Størstedelen af kirkens jorde er i dag forpagtet til lokale landmænd og dyrkes konventionelt. Det gælder også jordene omkring Jungshoved Kirke, der som et led i naturgenopretningsprojektet har taget landbrugsjord ud af drift.

”Ved at omdanne kirkens arealer til et åbent og urørt naturområde kan vi gavne biodiversiteten og invitere danskerne ind i et fællesskab om den kultur og natur, som vi alle sammen deler og bærer et ansvar for. Vi håber, at vi med dette projekt kan inspirere andre menighedsråd i landet til at skabe endnu mere natur omkring kirkerne. Det vil komme både naturen og Folkekirken i sin helhed til gavn,” siger formand for Jungshoved menighedsråd Kirsten Thomsen.