23/08/2022

Drabeligt fund: Seks ton elfenben og horn fra næsehorn konfiskeret i Malaysia

Krybskytteri og illegal handel er fortsat én af de største trusler mod vilde dyr. Der skal da også mindst 100 vilde dyr til at nå op på de mere end seks ton stødtænder og horn, som myndighederne i Malaysia har konfiskeret.

Seks ton elfenben, 29 kilo horn fra næsehorn og 100 kilo skæl fra skældyr er blevet konfiskeret af myndighederne i Malaysia.

Det oplyser Traffic, et internationalt netværk, der monitorerer handel med vilde dyr, og som WWF er én af to stiftende organisationer bag.

En enkelt stødtand fra en afrikansk hanelefant vejer omtrent 60 kilo, mens hunnernes stødtænder er markant mindre. Et horn fra næsehorn vejer i snit to kilo. Det svarer altså til, at mindst 100 elefanter og 15 næsehorn har ladet livet for at levere stødtænder og horn til det enorme fund, der er gjort i Malaysia.

”Krybskytteri og illegal handel er én af de største trusler mod vilde dyr – kun overgået af ødelæggelse af levesteder. Handlen med vilde dyr og deres kropsdele er så omfattende og lukrativt et marked, at det kun overgås af handel med mennesker, narkotika og våben,” fortæller Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Foto: Elizabeth John/Traffic

Prisen på horn fra næsehorn kan løbe op i svimlende 500.000 kroner per kilo. Alene de 29 kilo konfiskerede horn kan med andre ord indbringe i omegnen af 14,5 millioner kroner på det sorte marked.

Efterspørgslen skal knækkes

At fundet er gjort netop i Sydøstasien er ikke overraskende, mener Bo Øksnebjerg. Sydøstasien er nemlig uofficielt hovedsæde for den illegale handel med vilde dyr. Her er der stor efterspørgsel på elfenben og horn fra næsehorn, men også på skællene fra skældyr, som bruges til alternativ medicin.

”Én af de store udfordringer er at få knækket hele kæden i handlen med vilde dyr – fra krybskytteri til efterspørgsel. Det er svært, fordi krybskytteriet og efterspørgslen ofte finder sted i vidt forskellige lande og endda på forskellige kontinenter,” forklarer Bo Øksnebjerg og fortsætter:

”Vi har gjort rigtig meget for at bekæmpe krybskytteri og er kommet langt, men så længe efterspørgslen er der, så længe vil der være et marked. Efterspørgslen er dog langt sværere at gøre noget ved, fordi det drejer sig om kultur, der er nedarvet gennem generationer,” siger han.

Du kan hjælpe. Støt WWF Verdensnaturfonden arbejdes med at bekæmpe krybskytteri og handel med vilde dyr.

Selvom krybskytteri stadig er et udbredt og alvorligt problem, er omfanget kraftigt reduceret. I 1980’erne blev der dræbt hele 100.000 elefanter på det afrikanske kontinent årligt. I dag estimerer WWF, at 20.000 elefanter bliver dræbt af krybskytter om året.

Men den totale bestand af afrikanske elefanter er reduceret drastisk fra tre millioner for 100 år siden til omtrent 400.000 i dag. Det samme gælder for næsehornet. Der findes to arter af næsehorn: et sort og et hvidt. Der lever i dag omkring 5.000 sorte og 20.000 hvide næsehorn i Afrikas natur.

Foto: Elizabeth John/Traffic

Her er de 5 mest handlede dyr i Sydøstasien:

• Tigeren. Tigeren er eftertragtet som udsmykning, medicin og sågar til mad og vin. For 100 år siden levede der over 100.000 tigere i verden. I dag er der omtrent 4.000 tilbage.
  • Elefanten. Særligt elefantens stødtænder, elfenben, er eftertragtede som udsmykning og til alternativ medicin. De sidste 100 år er 90 procent af de afrikanske elefanter blevet dræbt, og der er i dag omkring 400.000 tilbage.
  • Skældyret. Skældyret er verdens mest handlede dyr, selvom det for de fleste er et ukendt dyr. Skællene bruges til alternativ medicin og sælges for omkring 19.000 kroner kiloet.
  • Næsehorn. I Asien kan pulver af horn fra næsehorn efter sigende kurere alt fra tømmermænd til kræft. De to arter af næsehorn var engang vidt udbredte i Afrika, men mellem 1972 og 1996 blev hele 96 procent af populationen dræbt af krybskytter.
  • Bjørne. Galde fra bjørnen er eftertragtet til alternativ medicin. I flere asiatiske lande er bjørnefarme tilladt, og bjørnene holdes i små bure.

Kilde: WWF og Traffic, 2017