6 moduler af 90 min.
Forløbet dækker følgende formuleringer fra læreplanerne fra 2017:
I oversigten nedenfor finder du ideer til øvelser og opgaver, som kan bruges i et økologiforløb om havet.
Fokus: Økosystemers opbygning; fotosyntese og respiration.
Forforståelse: Hvad ved I om havet, og hvilken indflydelse det har?
Grundbogstekst: 1. Introduktion; 2.1 Abiotiske og biotiske faktorer; 2.2 Primærproducenter; 3.1 Fotosyntese og respiration
Opgavemuligheder: Skriv en begrebsliste
Nye begreber: Økosystem, abiotisk og biotisk faktor, organisk og uorganisk stof, primærproducent, planktonalge, fotosyntese og respiration.
Tip: Giv eventuelt eleverne et par af begreberne for som lektie.
Fokus: Økosystemers opbygning; fotosyntese og respiration.
Grundbogstekst: 2.3 Konsumenter
Journaløvelse: Fotosyntese og respiration. Færdiggør del 1 og start på del 2.
Opgavemuligheder: Skriv en begrebsliste; Tegn et havøkosystem
Nye begreber: Konsument, dyreplankton, fødenet, nedbryder, næringsstoffer.
Tip: Begynd timen med øvelsen, så eleverne har god tid til at designe forsøg.
Fokus: Fotosyntese og respiration, begrænsende faktorer.
Grundbogstekst: 3.2 Vækst og begrænsende faktorer
Journaløvelse: Fotosyntese og respiration. Afslutning af del 2.
Opgavemulighed: Skriv en begrebsliste; Tegn en begrænsende faktor
Nye begreber: Begrænsende faktor.
Fokus: Energistrømme og biodiversitet.
Grundbogstekst: 3.3 Energistrømme; 5.1 Biodiversitet; 6. Tilpasninger (Eventuelt kun figurerne)
Opgavemulighed: Skriv en begrebsliste: Lav den længste fødekæde
Nye begreber: Biodiversitet.
Introduktion til biotopundersøgelse.
Fokus: Biotopundersøgelse.
Grundbogstekst: 7. Biotopundersøgelse
Rapportøvelse: Biotopundersøgelse
Fokus: Biotopundersøgelse, kulstofkredsløbet og trusler mod biodiversitet.
Grundbogstekst: 4.1 Kulstofkredsløb; 8. Masseudryddelse
Opsamling på biotopundersøgelse.
Evaluering.
Tip: Hvis I har ekstra tid, kan I for eksempel lave øvelsen: Hvordan påvirker forsuring havdyr? eller læse et af Opdag Havets miljøtemaer.