Øvelsen består af to dele:
Vejledningen kan downloades i Word- eller PDF-format.
Her kan du se øvelsen gennemgået på video.
Det tager omkring 30 min at lave bioplast.
Elevernes egne nedbrydningsforsøg skal som minimum have lov til at stå i en uge.
Den plastik, der er i din smartphone, er forskellig fra plasten i din tandbørste og dine sko. Der findes mange forskellige typer plastik, men fælles for dem alle er, at de er polymerer. En polymer er et molekyle, der er sammensat af mindre molekyler, som kaldes for monomerer. Plastik bliver fremstillet i en kemisk proces, der hedder polymerisation. Her bliver monomererne sat sammen til polymerer, og undervejs sker der en nedsmeltning.
Bioplast er fremstillet af biologiske materialer som majs, sukkerrør, kartofler og halm i stedet for kul, olie og gas, der indgår i fossil plastik, som er den plasttype, vi bedst kender fra hverdagen.
I skal fremstille bioplast.
Brug eventuelt en si i stedet for et viskestykke. I kan også lave bioplast af kartoffelmel i stedet for mælk.
Opskrift på bioplast af kartoffelmel
I skal selv designe et forsøg, hvor I undersøger bionedbrydning af plastik ved at bruge materialerne nedenfor.
2. Formuler en hypotese, og tegn en skitse af jeres forsøg.
Eksempel på hypotese
I et bægerglas med havvand og plastik, der ikke er bionedbrydelig, vil vi forvente, at plasten ikke bliver nedbrudt, fordi der ikke er enzymer til stede, som kan klippe plastpolymeren over.
Tip til forsøgsdesign
Varier kun en faktor ad gangen. Hvis I for eksempel har to bægerglas, der indeholder havvand, kan I tilføje jeres egen bioplast til det ene bægerglas og plastik fra en almindelig pose til det andet glas. På den måde undersøger I, hvordan forskellige typer plastik bliver nedbrudt i havvand.
Tjek jeres forsøg efter en uge, og vurder, om det skal stå længere.
Skitse af forsøg
Biobaseret plastik, der ikke kan nedbrydes, skal placeres firkanten øverst til venstre.
Biobaseret plastik, der kan bionedbrydes placeres i firkanten øverst til højre og så videre.
Tag eventuelt en metodesnak med eleverne, inden de går i gang med at designe forsøg. Lad eleverne i en gruppe give respons på en anden gruppes forsøgsdesign.
Dele af vejledningen er lavet med inspiration fra undervisningsmaterialer fra Astra og DTU.