30/08/2021

Vi planter havgræs for havets dyr

Tusindvis af frivillige hjælper WWF med at få livet tilbage på den engelske havbund i et banebrydende projekt.

På havets bund bølger det grønne havgræs i havstrømmen. Eller rettere: Det plejede det at gøre. For de seneste 100 år er op mod 92 procent af alt havgræs i England forsvundet på grund af dårlig vandkvalitet, skibstrafik og kystudvikling. Det manglende havgræs har enorm betydning for det ellers rige dyreliv på havets bund, som tæller både søheste, fiskeyngel og muslinger. Derudover er det også et vigtigt værn mod klimaforandringer. Havgræs optager CO2 35 gange hurtigere end regnskoven, og hvert år optager det 10 procent af verdenshavenes CO2. Læs med og bliv klogere på, hvordan vi genskaber regnskoven på havets bund.

DET STARTER EN SOMMERDAG

På et par varme sommerdage er en flok frivillige på jagt i det engelske farvand. De skal høste én million havgræsfrø til det største genetableringsprojekt, der nogensinde er lavet med havgræs. De mange frø bliver høstet udvalgte steder i England, hvor havgræsset stadig gror, og de frivillige bruger timevis på at indsamle de værdifulde frø. De små frø sidder fast i selve havgræsset, så de frivillige plukker forsigtigt havgræsset og gemmer det i små, sorte net.

BÅDE BØRN OG VOKSNE HJÆLPER TIL

Det indsamlede havgræs med tilhørende frø bliver bragt til Swansea Universitet. Her bliver frøene adskilt fra græsset, opdyrket og gjort klar til genplantningen. Det er vigtigt, at de mange frø får den bedst mulige start på livet, så de kan skabe en ny eng af havgræs i det vestlige Wales. Cirka 2.000 frivillige i alderen tre til 90 år hjælper med forberedelserne. Alle frø skal nemlig også pakkes, så de kan spredes ud på havbunden, og den opgave er ikke helt nem. De tusindvis af frivillige er en helt unik og meget vigtig del af projektets afgørende fase.

15 KILOMETER MED FRØ

De mange frivillige fylder tusindvis af små hessiansække med sand. De små sække bliver bundet på et reb med en meters afstand, og lige før de små sække sættes ud i havet, fyldes en skefuld havgræsfrø ned i dem. Fra en mindre båd sænker WWFs team samt partnere fra Sky Ocean Rescue forsigtigt de mange reb med påmonterede sandsække ned på havets bund. Efter flere dages arbejde er teamet færdigt, og de har nu plantet 15 kilometer sandsække med havgræsfrø i Dales Bay, Wales. Med tiden vil både reb og hessiansække forgå, så der kun er de små frø tilbage, der vil slå rødder og vokse. Det vil forhåbentlig skabe et helt nyt område på 20.000 kvadratmeter med nyplantet havgræs.

FREMTIDENS HJEM FOR MILLIONER AF DYR

Når det nye havgræs vokser op og skaber en levende havbund, vil det blive hjem for tusindvis af arter i det walisiske hav. Vi forventer, at op mod 160.000 fisk og to millioner hvirvelløse dyr vil finde vej til området med det nye havgræs. En havbund med planter har i gennemsnit 30 til 40 gange mere liv end en havbund uden beplantning. Derfor er projektet enormt vigtigt. Hvis vi kan få succes med at genetablere havgræs i Dale Bay, er der mulighed for at udvide projektet til resten af England og flere steder i verden. Og indtil videre ser projektet med at genplante havgræs i England rigtig positivt ud.

Vil du være med til at gøre en forskel for naturen og de vilde dyr?

Støt vores arbejde her.