02/03/2023

Tørken i Kenya kostede mange elefanter livet i årets første måned

Den værste tørke i over 40 år hærger Kenya, og det har katastrofale følger for landets befolkning og mange vilde dyr. I 2022 døde over 1.000 vilde dyr på grund af vandmangel, og netop nu dør både elefanter og andre truede arter af sult og tørst.

Det østafrikanske land Kenya er ramt af den værste tørke i fire årtier. Befolkningen lider. I den nordlige del af landet faldt der ingen regn i tre år fra 2020 til 2022. Både de vilde dyr i nationalparkerne og husdyrene falder på stribe. Samtidig er der ikke nok føde, fordi græsgange, træer og buske er tørret ud.

Fra februar til oktober 2022 mistede 205 elefanter, 512 gnuer, 381 zebraer, 12 giraffer og 51 bøfler livet, oplyser de kenyanske myndigheder. Men tørken fortsætter for fuld udblæsning ind i 2023, advarer WWF Verdensnaturfonden, der netop har lavet en ny optælling.

“For få måneder siden troede vi ikke, at tørken kunne blive værre. Men det gør den desværre. Lige nu dør der mange vilde dyr – også sjældne arter. Og der er ingen tegn på, at tørken aftager,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Han påpeger, at den ekstreme tørke skyldes klimaforandringer, og at vejrbegivenheder som disse i dag er både kraftigere og hyppigere end før.

Voksne elefanter dør af tørst – og deres unger af fejlernæring

Fra december 2022 til januar 2023 blev der i tre af landets i alt 21 nationalparker, Amboseli, Tsavo West og Tsavo East, registreret 95 tørkerelaterede elefantdødsfald. Det viser en optælling foretaget af Kenya Wildlife Service, som administrerer landets nationalparker og reservater.

Det samlede dødstal er dermed langt højere, vurderer WWF Verdensnaturfonden, og det siger noget om tørkens omfang.

“Vi kender endnu ikke de fulde konsekvenser for de vilde og sjældne dyr. Men når hundredvis af ellers meget hårdføre voksne elefanter, som kan lugte vand på 5 kilometers afstand, dør af tørst, vidner det om en alvorlig situation,” siger Bo Øksnebjerg.

Særligt babyelefanter rammes af tørken, forklarer generalsekretæren, da de dels ikke er høje nok til at nå fødekilder placeret højt oppe, dels dør de af fejlernæring, fordi deres mødre ikke kan producere nok mælk.

Alene i Amboseli-nationalparken kostede tørken 20 forskellige arter af vilde dyr livet i 2022.

Danskerne støtter Kenya – men der er behov for endnu mere hjælp

Efter i mange år at have støttet og administreret naturprojekter i Kenya tog WWF Verdensnaturfonden i efteråret 2022 initiativ til en ekstraordinær akutindsamling til netop Kenya. Her var der stor opbakning blandt danskere.

“Danskerne er generelt villige til at yde et ekstra bidrag, når der er behov for det, og det lykkedes os at sende ekstraordinær hjælp afsted til Kenya. Lige nu gør alt, hvad vi kan, og danskernes støtte rækker rigtig langt, men Kenya har fortsat behov for al den ekstra hjælp, de kan få, så både mennesker og dyr har adgang til vand,” siger Bo Øksnebjerg.

Sådan støtter du WWF’s arbejde

Støt WWF’s arbejde i Kenya og resten af verden her.