31/08/2022

Strik for naturen: Kendt strikdesigner laver tigersweater

Strikdesigner Laura Dalgaard har designet en tigersweater for WWF Verdensnaturfonden for at sætte fokus på den drastiske tilbagegang for tigeren.

De kolde og regnfulde vintermåneder venter forude, og det er igen højsæson for at finde strikkepindene frem. I år kan du tilmed strikke og samtidig gøre en forskel for én af verdens truede dyrearter.

WWF Verdensnaturfonden har nemlig i samarbejde med strikdesigner Laura Dalgaard og garnbutikken Hobbii udviklet en sweater, hvor et smukt, stribet tigerhoved pryder maven. Sweateren er blevet til i anledning af Tigerens År for at sætte fokus på, at der blot er omtrent 4.000 vilde tigere tilbage i naturen.

”Tigeren er en ikonisk art, som vi alle kender. Men de færreste ved, at tigeren har været meget tæt på helt at forsvinde. Derfor er sweateren også et symbol på naturens drastiske tilbagegang de sidste 100 år, som er forårsaget af os mennesker. Med den her sweater håber vi at få tigeren og naturen helt ind i danskernes bevidsthed,” forklarer kommunikations- og fundraisingdirektør i WWF Verdensnaturfonden Mette Dyhr.

Opskriften til sweateren sælges af Hobbii. Indtjeningen fra salget går ubeskåret til at støtte WWF’s arbejde for de vilde tigere.

Køb opskriften til sweateren her.

Natur og bæredygtighed i fokus

Laura Dalgaard er strikdesigner og en del af den nyere bølge af strikkere, der har gjort hjemmestrikken moderne. Under coronapandemien fik hjemmestrik fornyet popularitet, og Laura Dalgaard deler dagligt gavmildt ud af sit inspirerende strikkeunivers på Instagram til sine mere end 35.000 følgere.

Designeren har altid bæredygtighed og omtanke for planeten i højsædet i sit univers, og derfor var det også naturligt for Laura Dalgaard at takke ja til samarbejdet med WWF Verdensnaturfonden, forklarer hun.

”Jeg er virkelig stolt af at være med til at støtte op om Verdensnaturfondens arbejde. Vi skal passe på verdens dyr og natur. Det har været vigtigt for mig hele mit liv, og netop ønsket om at passe på vores klode er én af hovedårsagerne til, at jeg holder så meget af hjemmestrik. Det er bæredygtigt, holder i rigtig lang tid, og med de rette materialer kan det repareres og genanvendes mange gange. At strikke tager tid, og derfor overvejer man nok lige en ekstra gang, om den sweater, man er i gang med at strikke, også faktisk er en, man gider gå med bagefter,” siger designeren.

Om opskriften

Garnet, som kan købes til opskriften, er af mærket Evergreen. Ulden er økologisk og GOTS-certificeret. En uldsweater kan holde i mange år, og ulden kan siden genanvendes.

Designet kan købes i fire forskellige farvenuancer og i børne- og voksenstørrelser. Det sælges i Danmark, Sverige, Norge, Holland, Tyskland, USA og Frankrig.

Foto: Jonas Lysholdt Ejderskov/WWF Verdensnaturfonden

Fakta om vilde tigere:

• For 100 år siden var der omkring 100.000 vilde tigere i naturen. I dag er der kun omkring 4.000.
  • For 12 år siden var der 3.200 tigere i naturen, men en massiv indsats fra blandt andre WWF har fået tigeren på ret køl i flere lande.
  • Der findes seks underarter af tigeren i naturen i dag. De er allerede truede eller kritisk truet. Tre underarter er helt uddøde
  • De største trusler mod tigeren er krybskytteri og primitive fælder i skovbunden, ulovlig handel med vilde dyr og tab af levesteder
  • Indien huser den største del af bestanden. Her tæller bestanden 3.000 individer. I Malaysia lever kun omtrent 150 tigere.