07/09/2022

LYS REDDER TUSINDVIS AF HAVSKILDPADDER

Den helt store trussel mod havskildpadder verden over er fiskeri. Hvert år dør mange hundrede tusinde havskildpadder, fordi de bliver fanget i fiskenet og drukner. WWF har fundet en løsning, som vi arbejder på at få udbredt.

Fiskerne går måske efter at fange rejer, men når de hiver garnet op, har de ofte fanget en havskildpadde eller to. Skildpadderne ender faktisk i så høj grad i fiskernes net, at det er mere reglen end undtagelsen. Forskerne estimerer, at millioner af havskildpadder er endt som utilsigtet bifangst de seneste 20 år. Derfor kan det heller ikke komme bag på mange, at seks ud af de syv havskildpaddearter, der findes, er kategoriseret som sårbare, truede eller kritisk truede på IUCN’s rødliste. Det går med andre ord rigtig skidt for et af havets mest ikoniske dyr.

EN SUPER OPFINDELSE

Men nu er der håb. For at løse problemet med bifangst er WWF nemlig gået sammen med blandt andet National Oceanic og videnskabsmand Jesse Senko fra Arizona State University. Sammen har vi designet verdens første soldrevne LED-fiskenet. Forskning viser os, at havskildpadder i høj grad bruger deres syn, når de leder efter mad, og ved at sætte lys på fiskenet er vi i stand til at afskrække skildpadderne og andre arter fra overhovedet at nærme sig nettene og blive viklet ind i dem.

DE NYE NET HJÆLPER FISKERE OG DYR

Vi har indtil videre testet en prototype i Baja California Sur i Mexico, hvor bifangsten lyder på seks til otte skildpadder per båd om dagen. Det bliver i sidste ende til tusindvis af skildpadder, som hvert år bliver fanget i fiskernes net alene i den region. Men med de nye soldrevne LED-lys kan vi se en kæmpe reduktion i bifangsten af skildpadder, faktisk på helt op til 95 procent. Og det vel at mærke uden at fiskernes samlede høst bliver reduceret.

De nye oplyste net er ikke bare en god nyhed for verdens trængte havskildpadder. Faktisk sparer fiskerne også både tid og penge, fordi de ikke længere skal bruge kræfter på at skære bifangst fri af nettene og erstatte ødelagte net. På den måde bliver de nye net rent faktisk omkostningsfri.

VIDSTE DU, AT …

LED-lysene er soldrevne? De er designet, så de kun kræver 15 minutters sollys for at kunne lyse i en hel uge.

Vil du støtte WWF Verdensnaturfondens arbejde for naturen og de vilde dyr? Bliv Naturvogter her.