27/07/2022

Jordens ressourcer er opbrugt for i år

Allerede den 28. juli har vi opbrugt jordens ressourcer for 2022 – én dag tidligere end sidste år. Dagen kaldes også Earth Overshoot Day.

Én dag tidligere end sidste år har vi mennesker opbrugt jordens ressourcer for 2022. Fra den 28. juli bruger vi mere, end planeten kan nå at genskabe selv.

Mennesket fisker altså flere fisk og fælder mere skov, end jorden har til rådighed – for blot at nævne et par eksempler. Faktisk skulle vi have 1,7 jordkloder tilgængelig for at være i balance med naturen.

”Vi tager mere fra planeten, end den kan genskabe. Vi har 100 kroner på naturens konto, men vi bruger 170 kroner. Og det gør vi år, efter år, efter år. Fortsætter vi på denne måde, vil det resultere i fødevarekriser, vandmangel og gøre os endnu mere sårbare over for ekstreme vejrfænomener og naturkatastrofer. Derfor er der ingen vej udenom: I de kommende år skal vi give mere tilbage til naturen, end vi tager. Ellers går det galt,” siger han.

Udregninger af menneskets fodaftryk viser, at den såkaldte Earth Overshoot Day i 1971 først fandt sted i december. På 50 år har Earth Overshoot Day altså rykket sig fem måneder.

Danmark er nummer 15 på listen

Der er stor forskel på det økologiske fodaftryk, forskellige lande sætter på vores fælles planet. Lande som Indonesien og Jamaica har nogle af de laveste fodaftryk i verden, mens Danmark er ét af de mest ressourcekrævende lande.

Hvis hele verden forbrugte af naturens ressourcer, som vi gør i Danmark, ville Earth Overshoot Day falde allerede i marts. Danmark har dog rykket sig markant ned af listen på ganske få år. Fra at være nummer 9 i 2019 til i dag at indtage en 15. plads.

Få WWF’s 5 gode råd til en mere klima- og naturvenlig hverdag.

”Danmark er i en positiv bevægelse, og både regeringen og EU har taget skridt mod en grønnere økonomi og en mere bæredygtig tilgang til samfundet de senere år. Men kigger vi ud over vores egne grænser, går det fortsat den gale vej. Danmark er eksempelvis storimportør af soja, som kommer fra områder, hvor der tidligere var regnskov.  Vi kan altså ikke bare hvile på laurbærrene. Der er stadig en stor opgave foran os i Danmark om at være ambitiøse både herhjemme og internationalt,” siger Bo Øksnebjerg.

Generalsekretæren peger på, at én af de store politiske opgaver i de kommende år bliver at få sat et bindende mål for, hvor stort et fodaftryk Danmark – og verden – må have på vores planet. Menneskeheden skal således halvere vores fodaftryk fra forbrug og produktion i 2030 både i Danmark og globalt, hvis vi skal vende tilbagegangen for klima og natur inden 2030.

Top 10 over lande med det største fodaftryk:

1. Qatar
2. Luxembourg
3. Cook Islands
4. Bahrain
5. Canada
6. De Forenede Arabiske Emirater
7. USA
8. Estland
9. Belize
10. Kuwait

Om Earth Overshoot Day

Beregninger af menneskets økologiske fodaftryk viser, at Earth Overshoot Day i 1971 lå i december.

Danmark er de seneste år rykket ned på den globale liste over lande med det største fodaftryk. I 2022 er vi rykket en plads ned på listen i forhold til sidste år. I 2021 lå Danmark nummer 14 og for tre år siden, i 2019, var Danmark nummer 9.

Det er den internationale organisation, Global Footprint Network, der hvert år udregner Earth Overshoot Day. Fra 2021 til 2022 er det samlede økologiske fodaftryk steget med 1,2 procent, mens den samlede biokapacitet steg med 0,4 procent i samme tidsrum. Læs mere om udregningen bag Earth Overshoot Day her.