17/06/2022

Lunden – havets lille papegøje

Søpapegøjen – eller det korrekte navn lunden – tilbringer det meste af sit liv ude på havet, hvor den hviler på bølgerne, når den ikke svømmer. Men fra april til juli kan du opleve den smukke fugl, der kommer på land med sin partner for at yngle og bygge rede.

Lunden lander på nordatlantiske havkyster og øer for at danne ynglekolonier, herunder Island, som er ynglested for op mod 60 procent af verdens atlantiske lunder.

Fuglene vælger ofte stejle, stenede klippetoppe til at bygge deres reder på, som de beklæder med fjer eller græs. Hunnen lægger et enkelt æg, og begge forældre skiftes til at ruge. Den ligelige ansvarsfordeling fortsætter, når den lille unge bliver udklækket. Herefter skiftes forældrene til at fodre den ved at bringe små fisk tilbage til reden i deres rummelige næb.

Vidste du det her om lunden?

• Dykker ned på 60 meters dybde
    Lunden er en fremragende svømmer og glider nærmest gennem vandet. Den kan dykke til dybder på 60 meter, selvom den normalt kun bliver under vandet i 20 eller 30 sekunder.
  • 60 fisk i et hug
    Lunden kommer i gennemsnit op med ti fisk i næbbet, men der er eksempler på lunder, som fanger op mod 60 små fisk i ét dyk.
  • Sammen for livet
    Lunder danner par for livet, og de kan blive 20 til
    25 år gamle.

Støt WWF Verdensnaturfondens arbejde for de truede dyr og deres levesteder. Se mere her.