18/08/2022

Europas største bi-art sværmer i en vild have i Bagsværd

Tømrerbien er en sjælden gæst i Danmark. Men i en af Danmarks vilde haver i Bagsværd er hele tre af slagsen nu blevet set.

I en vild have i et villakvarter i nordsjællandske Bagsværd gjorde seniorbiolog Thor Hjarsen fra WWF Verdensnaturfonden tirsdag en ganske særlig opdagelse.

For blandt vilde blomster summede pludselig en særlig gæst: Tømrerbien. Seniorbiologen og havens ejer, Nete Nygaard Schepler, har siden observeret hele tre af slagsen i haven.

Tømrerbien, der med sine 2,5 cm er én af Europas største vilde bi-arter, er udbredt i Mellem- og Sydeuropa, men den forventes at rykke mod nord og blive en mere hyppig gæst i Danmark i takt med, at vores klima ændrer sig til det varmere. Den er dog indtil videre en sjælden gæst under danske himmelstrøg.

Vilde haver virker

Thor Hjarsen var på besøg i Nete Nygaard Scheplers have, fordi hun er tilmeldt projektet ’Danmarks Vilde Haver’, som WWF Verdensnaturfonden står bag. Og Nete Nygaard Schepler, der altså lægger have til tømrerbien, var da også noget målløs, da hun fik at vide, at netop hendes vilde have har tiltrukket bi-arten.

”Det er klart, at jeg blev meget glad og stolt. Jeg er engageret i bevægelsen for at gøre Danmarks haver vildere, fordi jeg gerne vil bidrage til en bedre biodiversitet. Og det ser jo ud til at være lykkedes. Jeg håber, at den her fantastiske historie kan være med til at inspirere andre til også at gøre deres haver vildere. Det er en sjov oplevelse for hele familien at se de mange spændende arter, der dukker op i en vild have,” siger Nete Nygaard Schepler.

Se videon, som seniorbiolog Thor Hjarsen tog af tømrerbien:

Sammen med sin mand og deres tre børn har Nete Nygaard Schepler i tre år arbejdet på vilde tiltag i haven. Familien har blandt andet plantet og givet plads til storkenæb, blåhat og engkarse samt en lang række bærbuske. Derudover har de lavet kvashegn af haveaffald, ladet græsset gro og etableret vand i haven.

Og det har fået dyr og insekter til at sværme i haven i Bagsværd. Foruden tømrerbien har Nete Nygaard Schepler observeret rødpelset jordbi og husumle, ligesom sommerfugle, butsnudet frø, græshopper og ræve kigger forbi.

Bliv en del af bevægelsen

I alt er knap fire millioner kvadratmeter tilmeldt ’Danmarks Vilde Haver’, der engagerer danskerne til at skabe bedre betingelser for biodiversiteten for tredje år i træk.

Du kan også tilmelde dig på danmarksvildehaver.dk og bliv en del af bevægelsen, der gør Danmark lidt vildere. Når du tilmelder dig modtager du guides til, hvordan du giver biodiversiteten en håndsrækning i haven.

Tips og tricks til bedre biodiversitet i haven:

• Plant insektvenlige og hjemmehørende planter, for eksempel hjortetrøst og blåhat
  • Lav et stendige, som firben og andre insekter vil elske
  • Undlad at slå græsset, og brug ikke sprøjtemidler
  • Skab død i haven. Lad et væltet træ ligge og se insekterne flokkes om det
  • Sørg for vand: Et fuglebad eller et spejlbassin er en god kilde til frisk vand til pattedyr og fugle. Sørg for, at dyrene kan komme op igen.