28/07/2020

Australske skovbrande ramte 3 milliarder dyr

Mens de australske skovbrande stadig hærgede, igangsatte WWF Verdensnaturfonden en akutindsamling, som nåede en WWF-rekord på 11 millioner danske kroner. Det imponerende beløb har gjort en betydelig forskel, da WWF har udarbejdet en ny, foreløbig rapport, der viser, at antallet af berørte dyr desværre er langt højere end først estimeret.

Da flammerne bredte sig i Australien, var det de værste skovbrande i nyere tid. Mere end 18 millioner hektar brændte, og det gik udover mennesker, dyr og biodiversitet. Næsten 3 milliarder dyr døde i de australske skovbrande (2019-2020). Det viser den første videnskabelige opgørelse – netop offentliggjort i dag – som 10 forskere har lavet på initiativ af WWF i Australien: Australia’s 2019-2020 Bushfires : The Wildlife Toll.

Det største donorland i WWF-netværket
I januar måned 2020, igangsatte WWF Verdensnaturfonden i Danmark en akutindsamling for at hjælpe Australiens natur og dyreliv og minimere skaderne af den enorme naturkatastrofe. De hjerteskærende billeder af forbrændte koalaer, sårede kænguruer og forkullede skovområder fik danskerne til at stå sammen, og på rekordtid blev mere end 11 millioner kroner indsamlet, hvilket gjorde Danmark til det største donorland til genopretningen af Australien i hele WWF-netværket.

– Danskernes interesse og tilslutning til indsamlingen til fordel for Australiens natur og dyreliv var overvældende, og det var imponerede at se, hvor hurtigt danskerne kan mobiliseres, når vigtig natur og dyreliv skal reddes. De mange donationer er gået til at levere den nødvendige medicinske hjælp til sårede dyr, genoprettelse af levesteder og beskyttelse af den tilbageværende skov. Frem mod 2030 er det planen, at WWF-projekter alene skal sikre, at to milliarder træer plantes for at genskabe koalaerne og andre dyrs hjem, siger Bo Øksnebjerg, Generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden i Danmark.

Rapporten i korte træk
Rapporten viser, at næsten tre milliarder dyr er døde som følge af de australske skovbrande. Det indbefatter 2,4 milliarder krybdyr, 180 millioner fugle, 143 millioner pattedyr og 51 millioner frøer. Antallet af krybdyr, som blev påvirket af skovbrandene, er særlig højt grundet, at lever flere arter og individer af krybdyr på mindre områder end pattedyr og fugle. Australien er nu i gang med at genopbygge naturen og sikre de mange arters overlevelse.

Læs mere om skovbrandene i Australien her.