26/01/2023

5 fantastiske naturdokumentarer

Vi har sammensat en guide til dig med nogle af de bedste naturdokumentarer, som du kan streame lige nu. Alle viser dig vores fantastiske natur og dyreliv i fortiden, nutiden og fremtiden.

Vejret er gråt og eftermiddagen er mørk, så vi har fundet vores bedste anbefalinger til naturdokumentarer frem. Det er alle dokumentarer, der tager dig med ind i en verden, hvor naturen og dyrelivet er i fokus.

1. Kampen om den brasilianske Amazonas

The Territory, dokumentarfilm fra National Geographic fra 2022 på Disney+.

The Territory er en anmelderrost dokumentarfilm om Uru-eu-wau-wau folket i den brasilianske Amazonas. De kæmper mod afskovning og illegale bosættere om deres hjem i regnskoven. I dokumentaren ser du regnskovens smukke natur og fantastiske dyr. En del af filmen har Uru-eu-wau-wau folket selv optaget. De har igennem tre år opretter deres eget nyhedsmedie i håbet om at afdække sandheden.

2. Oplev vores smukke planet fra sofaen

Our Planet, dokumentarserie med otte episoder fra 2019 på Netflix.

Hvis du ikke allerede har set den, så er den helt sikkert et kig værd. David Attenborough er den engelske fortællerstemme. Du bliver præsenteret for, hvordan klimaforandringer påvirker alle levende væsener på kloden. Det er en serie med utrolig flotte billeder af vores smukke natur og dyr. Serien er blevet til i et samarbejde mellem Silverback Productions og WWF.

3. Se dinosaurerne komme til live

Prehistoric Planet, dokumentar fra 2022 på Apple TV+

I denne dokumentarserie rejser du 66 millioner år tilbage i tiden, hvor dinosaurer og andre fascinerende væsener boede på Jorden. I de fem afsnit bliver du taget med på en rejse på land, til vands og i luften, hvor fokus er på de fantastiske dinosaurer, der levede i de forskellige elementer. Dokumentaren er lavet ud fra den allernyeste forskning om dinosaurer, så selvom du betragter dig som lidt af en nørd på området, vil du helt sikkert lære noget nyt..

4. Få den vigtigste forskning og løsninger på biodiversitetstabet

Breaking Boundaries, dokumentarfilm fra 2021 på Netflix.

I dokumentarfilmen undersøger David Attenborough og forsker Johan Rockström klodens biodiversitetstab. Dokumentaren gør dig klog på den nyeste forskning på området og kigger nærmere på de mulige løsninger, der er for at stoppe ødelæggelsen af naturen, klimaet og biodiversiteten. Dokumentaren viser, hvor hårdt vi har presset kloden, men at det endnu ikke er for sent at vende udviklingen og leve i pagt med naturen.

5. Små træer bliver til ny skov i Uganda

Forandringens tidsalder, BBC minidokumentar om WWF’s samarbejde med VELUX i Uganda.

En minidokumentar på blot fem minutter giver et indblik i, hvordan WWF samarbejder med VELUX Gruppen om at genoprette skov i Kagombe-skovområdet i Uganda. Dokumentaren er lavet af BBC Storyworks, og er en del af serien ’Age og Change: The Business of Survival’ (forandringens tidsalder). Den viser helt konkret, hvordan virksomheder og organisationer forsøger at tilpasse sig en verden i forandring. Du kan læse mere om vores projekter med VELUX her.

Serien kan du finde på YouTube.