03/11/2021

3 succeshistorier for truede dyr

Til trods for, at mange af verdens vilde dyrearter er i massiv nedgang og truet til udryddelsens rand, så er der mange gode historier og fantastiske tiltag ude i verden for naturen. Du får her tre projekter, som har skabt fantastiske resultater for verdens vilde natur.

WWF-PRES FREDER PUKKELHVALER I NUUK FJORDEN

Tidligere kunne turister og lokalbefolkningen nyde synet af pukkelhvaler i Nuuk Fjorden, men det seneste årti er chancerne styrtdykket. Det er blandt andet på grund af hvalfangst, som efter årtiers fredning blev genoptaget i 2010. Efter pres fra WWF er der imidlertid vedtaget en ny kommunalvedtægt. Den freder de seværdige pukkelhvaler, der trækker mange turister til, er en stor indtægtskilde og har en vigtig rekreativ værdi for lokalbefolkningen. En betydelig milepæl for WWF, pukkelhvalen og Grønland.