08/06/2022

100 fiskebørnehaver i København er verdensrekord

Fem fiskebørnehaver, der 8. juni bliver installeret i Københavns Havn, bringer det totale antal i hovedstaden op på 100. Det er flere end nogen anden by i verden.

Hele 100 fiskebørnehaver befinder sig nu under overfladen i Københavns Havn. Det indbringer samtidig København en verdensrekord, for ingen anden by på kloden kan bryste sig af at have lige så mange fiskebørnehaver installeret.

Verdensrekorden kom i hus onsdag 8. juni, der også er FN’s Internationale Havdag. Her satte WWF Verdensnaturfonden og By & Havn fem fiskebørnehaver i havnen ud for Den Sorte Diamant, og med de 95, der allerede er installeret i løbet af det seneste år, kommer det totale antal op på 100.

Det er ikke tilfældigt, at det netop er i København, de fleste danske fiskebørnehaver befinder sig, fortæller Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

”Københavns Havn har ét af verdens reneste havnemiljøer, men sådan har det langt fra altid været. Det er fantastisk, at vi er kommet hertil, men vi skal endnu videre og give positivt tilbage til havnens økosystem. Med fiskebørnehaverne bidrager vi til en vildere havnenatur, flere fisk og bedre biodiversitet i havnen, og samtidig har vi mulighed for at øge københavnernes bevidsthed om livet under vandet. Derfor er vi også utrolig stolte over, at vi i dag er med til at sikre hovedstaden verdensrekorden i fiskebørnehaver,” fortæller Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Fiskebørnehaver giver rigere havnenatur

Fiskebørnehaverne er også kendt som biohuts og fungerer som forrådskammer og skjulested for mindre fisk, hvor de blandt andet kan få føde og være i sikkerhed for større rovfisk i en sårbar del af deres livscyklus. På den måde skaber fiskebørnehaverne oaser af liv i havnen, som er med til at fremme et rigere og vildere liv under vandet.

Siden de første biohuts kom i vandet for et år siden, er der blandt andet observeret flere forskellige fiskearter som læbefisk, tangnåle og sågar den kritisk truede ål.

Mens fiskebørnehavernes primære opgave er at gavne biodiversiteten under havoverfladen, så er de også med til at sprede glæde blandt københavnerne, der både kan observere dem fra vandsiden og opleve et rigere dyreliv i havnen.

”Vores erfaringer fra det seneste år, hvor fiskebørnehaverne har befundet sig i havnen, er, at københavnerne har taget utrolig godt imod dem. Københavnerne er meget bevidste om, at de bor i en visionær, grøn by, og et rent og sundt havnemiljø spiller en vigtig rolle for borgernes trivsel. Vi er derfor begejstrede for, at vi med fiskebørnehaverne er med til at gøre den blå del af byen lidt grønnere, mens vi samtidig bidrager til en lidt vildere havnenatur,” siger administrerende direktør Anne Skovbro fra By & Havn.

Fem københavnere får navn på fiskebørnehaver

For visse københavnerne er de fiskebørnehaver, der kom i vandet 8. juni, noget ekstra særligt. De fem biohuts bærer nemlig navnene på fem af byens borgere, der har vundet en fotokonkurrence udskrevet af By & Havn og WWF Verdensnaturfonden. Under hashtagget #Sammenomhavetihavnen har vinderne og en lang række andre københavnere delt deres bedste pletskud fra livet i og omkring Københavns Havn på Instagram.

Yderligere to biohuts er blevet dekoreret med navnet på en københavner, der har vundet en specialpris for sine flotte fiskebilleder.

Alle vinderbillederne kan ses på Instagram her.

De første biohuts blev sat ned i Københavns Havn 8. juni 2021 af WWF Verdensnaturfonden og By & Havn, som et led i partnerskabet ’Sammen om havet i havnen’. 80 biohuts er det seneste år monteret som en del af partnerskabet, mens 20 er sat ned af WWF Verdensnaturfonden i samarbejde med Stromma, der blandt andet står bag flere af Københavns kanalrundfarter. Det bringer altså det totale antal biohuts op på 100 og indbringer hovedstaden verdensrekorden.

Fakta om biohuts

• Biohuts er en patenteret løsning fra det franske firma Ecocean
  • Fiskebørnehaverne består af et stålbur, som indeholder en mindre gitterkasse fyldt med tomme østersskaller, hvor der kan vokse alger og små organismer. Det yderste stålgitter beskytter de helt unge og små fisk på under tre centimer mod større rovdyr, mens det inderste gitter med østersskallerne giver fiskene både skjul og mad
  • Biohuts bidrager til øget biodiversitet i form af flere fisk i havnen. En øget fiskebestand kan endda vandre ud i det omgivende hav, når de bliver store nok.
  • Lillebælt, Grenaa, Helsingør, Taarbæk, Aarhus og selvfølgelig København huser fiskebørnehaver
  • I København finder man blandt andet fiskebørnehaverne ved Langebro, Asiatisk Plads, Inderhavnsbroen, Skuespilhuset, Nordre Toldbod, Slusen og nu også Den Sorte Diamant. Den fulde oversigt over fiskebørnehavernes placering i havnen findes her.
  • Partnerskabet mellem WWF Verdensnaturfonden og By & Havn er blandt andet i tråd med FN’s Verdensmål 14, Livet i Havet, der skal forbedre levestederne for fisk og øge biodiversiteten i havnen
  • Læs mere partnerskabet og vores arbejde med fiskebørnehaver her.