11. time for Amazonas

Større end arealet på Indien og hjem for 10 procent af hele klodens biodiversitet. Regnskoven Amazonas er et af de mest værdifulde og fascinerende steder på Jorden.

Men menneskelige aktiviteter har i årevis ødelagt, fragmenteret og forringet den unikke natur, og vi nærmer os et punkt, hvor den ikke kan opretholde sig selv. Der skal gøres noget nu. Det er i sandhed 11. time for Amazonas.

Det kan tippe over

Det begynder at se sort ud. Siden 1970’erne er 17 procent af regnskoven forsvundet. Det er med andre ord et areal på størrelse med Frankrig, som er ryddet. Det sker som følge af skovbrande, minedrift, udvidelse af landbrug og andre menneskelige aktiviteter.

Forskere vurderer, at ryddes yderligere 5 procent, vil regnskoven nå et kritisk punkt, hvor den ikke længere kan opretholde sig selv. Det vil få fatale konsekvenser for de millioner mennesker og dyre- og plantearter, som er dybt afhængige af en natur i balance samt skabe alvorlige klimaforandringer for hele kloden.

Truslerne mod Amazonas

Menneskelige aktiviteter presser lige nu Amazonas til det absolut yderste. Store arealer ryddes, ofte på ulovlig vis, for at gøre plads til kvæg og afgrøder som soja, palmeolie og sågar kokaplanter. Jagten efter materialer som guld forurener naturen med kviksølv og krybskytter jagter truede dyr, hvilket udgør en stor trussel mod skovens biodiversitet.

HVAD GØR WWF?

I WWF er vi involveret i flere vigtige indsatser for at stoppe den voldsomme skovrydning i Amazonas.

Vi er med i arbejdet for at få officielt beskyttet naturområder i regnskoven. Vi samarbejder ydermere med regeringer, virksomheder og lokalsamfund om at skabe en bæredygtig tilgang til regnskovens ressourcer.

Derudover er vi dybt engagereret i brandslukningsarbejdet. Det inkluderer blandt andet:

• At støtte det lokale slukningsarbejde med udstyr heriblandt mobile brandpumper, som gør det muligt at komme ud til svært tilgængelige områder
  • Sørge for at dyrehospitalet i Pantanal har udstyr og medicin til at behandle tilskadekomne dyr
  • Træne frivillige i at blive en del af de lokale brandkorps
  • Træne brandkorpsene i give tilskadekomne dyr førstehjælp

Støt vores arbejde her

Amazonas' fantastiske arter

Biodiversiteten i Amazonas er ganske enkelt imponerende. Omkring hver tiende art, vi kender på jorden, bor i regnskoven. Millioner af pattedyr, fugle, krybdyr, insekter, fisk lever i fascinerende økosystemer, som risikerer at bryde sammen, hvis vi ikke gør noget. Det er blandt andet velkendte arter som:

• Jaguaren
  • Den lyserøde floddelfin
  • Dovendyret
  • Tapiren

Der findes omkring 3.000 arter af ferskvandsfisk, 370 reptilarter og 40.000 plantearter. Vi opdager i gennemsnit en ny art hver anden dag, så hvem ved, hvad der lurer derinde i regnskoven.

Fra regnskov til ørken

Samlet set er over 3.000.000 hektarer regnskov blevet brændt alene i 2023. Det svarer til størrelsen på Belgien. Den værste periode for skovbrande løber typisk fra august til oktober, så spørgsmålet er, om vi har set det værste endnu.

Roter din mobil

Verdens forrådskammer

Amazonas-regnskoven er en vigtig kilde til mange af de produkter, vi bruger i hverdagen. Chokolade, nødder og kaffe er nogle af de råvarer vi ofte forbinder med regnskoven, men også produkter som shampoo og fugtighedscreme indeholder ingredienser fra regnskoven, ligesom livsvigtig medicin er lavet på nogle af de planter, der findes i Amazonas. Udforsk selv gaverne fra regnskoven herunder.

Chokolade

Kakaoplanten gror vildt i Central- og Sydamerika og kan fungere som en indtægtskilde for indfødte i regnskoven.

Nødder

Cashew- og paranødder stammer fra Amazonas tropiske skov og er gode eksempel på nødder, som er populære blandt danskerne.

Krydderier

Mange danske krydderiskabe indeholder sikkert ingefær, vanilje, paprika, kanel eller peber. De stammer ikke nødvendigvis fra Amazonas, men bliver i dag dyrket der.

Frugt og grønt

Selvom mange af os ikke har besøgt regnskoven, stammer eller dyrkes store dele af vores daglige diet fra regnskoven. Det inkluderer blandt andet avocadoer, bananer, grapefrugt og ananas.

Medicin

De mange tusinder af planter, som gror i regnskoven, har en perlerække af forskellige egenskaber og kan tilmed redde liv. Det vurderes, at op mod 70 procent af planter med dokumenteret anti-cancer egenskaber kun gror i tropisk regnskov.