17/09/2024

Levende Natur, oktober 2024

Det var en stor sejr, da Danmarks to første naturnationalparker i havet blev vedtaget i 2021 efter forslag fra WWF. Desværre har arbejdet med de marine naturnationalparker siden stået stille. Helt stille. Men det skal vi ændre på.

Derfor foreslår WWF, at der etableres i alt 20 marine naturnationalparker i Danmark – svarende til antallet af naturnationalparker på land. Havnaturen skal med andre ord anerkendes på lige fod med vores urørte skove, truede dagsommer – fugle og fredede orkidéer. Dyk med os ned under overfladen i danske farvande som Limfjorden, Kattegat og Vadehavet og bliv klogere på, hvorfor det egentlig er så vigtigt at beskytte og genoprette naturen netop her.

Det er også i dette nummer af Levende Natur vi tager dig med ud i Ugandas tætte bjergskov, hvor de kritisk truede bjerggorillaer lever. Find ud af, hvordan vi arbejder sammen med gorilla-doktorerne om at klare de nye trusler, som de store menneskeaber står overfor.

Du får også en guide til skovens spiselige svampe, der er i høj – sæson, for selvom du kan plukke spiselige svampe året rundt, så er årstiden netop nu helt ideel.

Alt det og meget, meget mere kan du læse om i Levende Natur.