01/10/2016

Levende Natur, oktober 2016

Grønlands udfordringer kræver stærkt samarbejde

Højt oppe mod nord ligger verdens største sneklædte ø. Grønland er et af WWF’s store indsatsområder, og øen rummer verdens største nationalpark og et unikt dyreliv. Den arktiske natur er ét stort, sårbart økosystem, hvis dyr og planter gennem titusinder af år har tilpasset sig et liv under ekstreme betingelser.

Grønland og Arktis er et af de steder i verden, hvor klimaforandringerne rammer hårdest. Den grønlandske indlandsis er nogle steder smeltet op til tre gange så hurtigt som for bare ti år siden. Hvis indlandsisen smelter helt væk, vil havoverfladen globalt stige mere end syv meter. Et scenarie, de færreste af os tør tænke til ende.

I WWF arbejder vi derfor på den internationale arena for at få politikere og virksomheder til at tage ansvar og bekæmpe årsagerne til den globale opvarmning. Ligesom vi er til stede med et nyoprettet kontor i Grønland, hvor vi sammen med organisationer, lokalsamfund, virksomheder og politikere arbejder for at sikre en langsigtet og bæredygtig forvaltning, der bevarer de sårbare økosystemer.