07/06/2023

Levende Natur, juni 2023

Hvornår har du sidst set et pindsvin?

Det spørgsmål stiller vi dig i dette nummer af Levende Natur. I resten af Europa ved vi, at det folkekære pindsvin er i stærk tilbagegang og truet både på land og i by, men i Danmark har vi endnu ikke opgjort pindsvinebestanden. Alligevel må vi formode, at det nok desværre står lige så slemt til som i vores nabolande.

Derfor har WWF allieret sig med forsker Sophie Lund Rasmussen, der også går under navnet Doktor Pindsvin og har forsket i pindsvin i mange år. Sammen har vi skabt et initiativ, der skal sikre, at der stadig vandrer snøftende pindsvin rundt i den danske natur og i danskernes haver i fremtiden. Og du kan hjælpe!

Læs mere på side fire i magasinet, og sørg også få at tjekke vores tre gode råd til en pindsvinevenlig have.

Den danske natur er et sandt spisekammer, som netop nu bugner af delikatesser. Og når det gælder invasive arter som for eksempel armensk brombær og sortmundet kutling, så er det bare om at spise løs. På side 22 guider vi til fem arter, du hellere end gerne må sætte tænderne i denne sommer.

Rigtig god sommer og læselyst

Maria Andersen, redaktør