13/10/2022

Living Planet Report 2022

Living Planet Report er WWF’s flagskibs-publikation, som bliver udgivet hvert andet år. Det er en omfattende undersøgelse af tendenser i global biodiversitet og planetens sundhed.

Living Planet Report 2022 er den 14. udgave af rapporten, og den giver os den videnskabelige dokumentation for, hvad naturen har fortalt os gentagne gange: Uholdbar menneskelig aktivitet skubber planetens naturlige systemer, som støtter livet på Jorden, til kanten.

Dette års udgave analyserer næsten 32.000 artsbestande – med mere end 838 nye arter og lidt over 11.000 nye bestande tilføjet siden den forrige rapport udkom i 2020. Den giver det mest omfattende mål for, hvordan arter reagerer på pres i deres miljø drevet af ødelæggelser af naturområder og klimaændringer.

Rapporten viser gennem flere indikatorer, herunder Living Planet Index (LPI) fra Zoological Society of London (ZSL), det presserende behov for en ny global aftale mellem natur og mennesker med klare, ambitiøse mål. Mål og standarder der kan vende den ødelæggende tendens af tab af biodiversitet, der i øjeblikket påvirker den planet, vi alle kalder hjem.