Deprecated: trim(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /var/www/www.wwf.dk/www/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/presenters/canonical-presenter.php on line 49
20/11/2023

Året der gik 2022/2023

ET HISTORISK ÅR FOR NATUREN

Sidste efterår kunne vi fejre, at WWF Verdensnaturfonden i 50 år har kæmpet for natur og dyr i Danmark og i hele verden.

Men det var ikke det eneste, vi kunne fejre. I december var WWF nemlig med ved forhandlingsbordet, da alle verdens lande vedtog Kunming-Montreal-aftalen (en slags Paris-aftale for naturen), og blev enige om at vende naturtabet inden 2030. Og i juni kæmpede WWF for det historiske ja til EU’s naturgenopretningslov, der skal sikre, at 20 procent af Europas natur på land og i havet er genoprettet i år 2030.

Så selvom naturen fortsat går tilbage med rekordfart i både Danmark og resten af verden, synes jeg alligevel, der er grund til optimisme på naturens vegne. De seneste 50 år har vi i den grad vist, at tilbagegang kan ændres til fremgang for naturen og en lang række vilde dyr, og at det nytter at beskytte og genoprette natur. Og nu har vi ikke blot de politiske rammer på plads til at løse naturkrisen. Også virksomhederne har endelig fået en række værktøjer, bl.a. nye videnskabelige naturmål og et risikofilter udviklet af WWF, der kan hjælpe dem til at få sat
gang i arbejdet med biodiversitet og dermed fremtidssikre deres forretning.

I det kommende år vil vi sammen med gode samarbejdspartnere sætte endnu mere fokus på, hvordan virksomhederne kan inspirere og dele erfaringer på tværs af brancher. Det seneste år har vi sammen med vores samarbejdspartnere gjort en indsats for at fremtidssikre vores natur. Vi har sat fokus på havvind og biodiversitet, plantet mere end 180.000 træer i Uganda og restaureret og beskyttet naturområder på tre kontinenter. Og med støtte fra Udenrigsministeriet søsatte vi et nyt innovativt partnerskab for at fremme ansvarlig sojaproduktion i
Brasilien. I Danmark har vi sammen med en række danske fonde sat sjældne sommerfugle ud i den sydsjællandske natur, og i den
århusianske mose kvækker løvfrøen nu på ny. Blot for at nævne et par stykker.

Vi kan kun komme i mål med vores naturmål – og dermed løse både natur- og klimakrisen – hvis vi løfter i flok. Vi ser derfor frem til endnu flere projekter, hvor WWF – ofte sammen med andre – genopretter natur og sikrer vores dyr og fugles levesteder.

Tusind tak til alle jer trofaste støtter – private som virksomheder, fonde og Danida. Uden jeres støtte og hjælp ville vores
arbejde ikke være muligt.

Mange hilsner, Bo Øksnebjerg

Generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden