Droner hjælper WWF med at tælle moskusokser

Klimaforandringerne påvirker Arktis’ unikke natur og dyrebestande i hel ekstrem grad. Ny teknologi giver WWF en afgørende hjælp i monitorering og optælling af moskusokser, så vi sikrer, at de ikke trues eller bliver udryddet.

Moskusoksen er verdens mest hårdføre hovdyr og findes længere nordpå end nogen anden stor planteæder. Alligevel påvirker de stigende temperaturer i Grønland nu moskusoksernes levesteder. Derfor er der et øget behov for at monitorere og tælle moskusokserne for at finde ud af, hvordan de ændrede forhold påvirker de fascinerende kæmper.

Det er først, når vi kender omfanget og udviklingen i en dyrebestand, at vi løbende kan regulere bestanden, og dermed i sidste ende sikre artens overlevelse.

Grønland er hjemsted for cirka 25 procent af verdens moskusokser, og de lever isoleret og under meget svære vejrforhold. En optælling giver derfor store logistiske og økonomiske udfordringer. Derfor er WWF nu gået sammen med virksomheden Robotto, der med deres droneteknologi skal hjælpe med optællingen af de store vilde dyr. Omdrejningspunktet for den første optælling med brug af droner og avanceret billedbehandling bliver på Jameson Land i Nordøstgrønland, nord for den lille isolerede by Ittoqqortoormiit.

Temperaturen stiger fire gange mere i Grønland: Derfor skal vi sætte ind nu

Moskusbestanden er udvalgt, fordi den ikke er optalt siden 2000, hvor bestanden blev anslået til 1.761 moskusokser, og der i øvrigt ikke er planlagt nogen kommende optælling. Moskusokserne er en vigtig ressource for byen Ittoqqortoormiit, både som indtjening for fangere og kødforsyning til borgerne.

Robotto går nu i gang med at finde sponsorer til projektet, som vil løbe af stablen i løbet af 2023. Sponsorerne vil gøre det muligt at sikre både planetens og dyrenes fremtid, for det er afgørende, at vi forstår klimaforandringernes effekt i det arktiske for at kunne reagere og sætte ind, hvor det er vigtigst.