Dyreprint er kommet for at blive, mens de vilde dyr forsvinder hurtigere end nogensinde før. Faktisk har vi i snit mistet 73 % af verdens bestande af vilde arter de seneste 50 år.
Hver dansker køber over 10 kilo tøj om året, mens knap 700 tons tøj bliver brændt af bare i Danmark. Alene i EU er forbruget af tøj steget 40 procent mellem 1996 og 2012, og det forventes at stige med yderligere 63 procent frem mod 2030. I 2050 vurderes det, at tøjindustrien vil stå for en fjerdedel af verdens samlede CO2-udledning.
Den stigende tøjproduktion optager plads fra naturen, forurener vand med tusindvis af kemikalier og mikroplastik samt forværrer vores klima. Kort sagt: Tøjproduktionen udgør en trussel mod naturen og verdens vilde dyr. Derfor sætter WWF fokus på genbrug af tøj.
Sammen med secondhand-platformen Tise og en række udvalgte ambassadører opfordrer WWF Verdensnaturfonden alle til at give deres brugte tøj (og verdens vilde dyr) en chance mere.
Tre gode råd fra WWF og Tise, når du vil være et modedyr:
Otte ambassadører, som har upcyclet et outfit med dyreprint for at sætte fokus på de truede dyr. Vores ambassadører har været i genbrugsbutikker og på Tise for at købe brugt dyreprintstøj til at upcycle deres outfits. På Tise-platformen kan du købe de upcyclede outfits. Alt overskuet fra kollektionen går til WWF og vores arbejde med truede dyr og natur.
Livsstilseksperten Anne Glad fra DR-programmet ’Kender du typen?’ er glad for mode, men tog en beslutning for længe siden om ikke at købe ret meget nyt tøj. Sammen med hendes faste designer og stylist Annette Ørts sammensættes outfits af genbrug, lejet tøj og upcyclet tøj – ofte sat sammen på nye måder.
Til kampagnen ’Modedyr’ har Annette upcyclet et outfit til Anne inspireret af pandaen i WWF’s logo og med pailletter, der kan tage form som en panda, zebrastriber eller leopardpletter.
Anne Glads outfit kan købes på Tise.
Den dygtige fotograf Marie Hald har skudt en modeserie for WWF med to skønne modeller. Billederne skal sætte fokus på at genbrug og mode sagtens kan gå hånd i hånd.
8 modedyr har taget udfordringen op: Skab et vildt outfit med dyreprint – kun ved at upcycle secondhand items! De unikke outfits bliver sat til salg på Tise fra den 1. februar, og alt overskud går direkte til WWF’s kamp for at beskytte verdens vilde natur.
Følg ambassadørernes kreative proces på Instagram, og få inspiration til, hvordan et ægte modedyr forvandler gamle items til nye favoritter.
Vandkrævende bomuld
Det kræver op til 2.700 liter vand at producere én bomulds-T-shirt. Bomuldsdyrkning dækker kun 2,5 procent af verdens landbrugsjord, men bruger 16 % af verdens pesticider, hvilket skader både miljø og dyreliv.
Skovene forsvinder til mode
Hvert år fældes over 300 millioner træer, ofte fra tropiske regnskove, for at skabe tekstilproduktion som viscose og rayon. Dette rammer økosystemer som Indonesiens regnskove og Brasiliens Cerrado, hvor dyrebare naturområder går tabt.
Læder og afskovning
80 procent af Amazonas’ afskovning er relateret til kvæg, der blandt andet bruges til læder i tøjindustrien. Mellem 2001 og 2015 blev 20 millioner hektar skov ryddet alene til læderindustrien.
Mikroplast og havforurening
Over halvdelen af de miljøfremmede fibre på havbunden stammer fra tekstiler som bomuld, viscose og rayon. Disse fibre forurener havmiljøet og truer det marine dyreliv.
Mode og tørre landskaber
Tekstilindustriens vandforbrug fører til udtørring af vitale søer som Aralsøen, hvilket ødelægger dyreliv og lokalsamfund. Bomuldsproduktionen er en væsentlig del af problemet.
WWF er verdens største naturbevarende organisation. Vi er mere end 6.000 medarbejdere på verdensplan. Vi arbejder i mere end 100 lande og på mere end 1.000 projekter. Og så støtter mere end 5 millioner mennesker over hele verden vores arbejde og kæmper sammen med os. For at redde naturen og de vilde dyr – og skabe en bæredygtig fremtid for alle Jordens mennesker.
Vores naturarbejde er ofte en blanding af mange discipliner, der i bund og grund handler om at skabe mere plads til naturen og bevare de vilde dyrs levesteder. Det gør vi for eksempel gennem bæredygtig forvaltning af naturressourcer, overvågning og monitorering af bestandene, beskyttelse af naturområder, bekæmpelse af krybskytteri og ikke mindst ved at begejstre verden til at engagere sig i naturen.
Din støtte gør en stor forskel.
Fra dag ét kommer den på arbejde og er med til at redde verdens vilde dyr og deres habitater.
Formålet med #modedyr er at sætte fokus på tøjindustriens skadelige indvirkninger på naturen og inspirere befolkningen til at vælge genbrug og upcycle eksisterende tøj, så levetiden forlænges.
De sættes til salg på genbrugsplatformen Tise 1. februar. Beløbet fra salget går ubeskåret til WWF Verdensnaturfonden og vores arbejde for verdens natur og vilde dyr.
Alle ambassadører i kampagnen er udvalgt, fordi de har fokus på upcycling og genbrug og kan inspirere andre til at have fokus på netop dette i deres garderobe.
Når vi køber genbrug i stedet for at købe nyt, så er det langt bedre for miljøet og for klimaet. Genbrug bør med andre ord bruges som erstatning for tøj, vi ellers ville købe fra nyt. Det bedste tøj er dog det, vi slet ikke køber.
Det er altid bedst at købe tøj i høj kvalitet og i rene materialer – også når du køber genbrug. Det øger levetiden på tøjet og gør materialerne lettere at genbruge.