Undersøg levevilkårene i det lave vand ved stranden
Download den fulde vejledning i Word- eller PDF-format.
Brug vores miniguide til at bestemme de mest almindelige arter I kan finde på stranden. Miniguiden kan downloades som PDF.
Se eksempler på hvordan en kystbiotop kan se ud.
Gå på opdagelse i havet med vores VR-film
Afsæt 90 minutter til at være på stranden.
Det lave vand, som strækker sig fra strandkanten og ud til 1,5 meters dybde, byder på nogle omskiftelige levevilkår, og det skyldes først og fremmest vandets bevægelser. Den inderste del af strandzonen er skiftevis blotlagt og dækket af vand på grund af tidevand, og derfor skal nogle af de organismer, der lever nær strandkanten, kunne tåle delvis udtørring.
Som du kan se på figuren nedenfor, er nogle kyster meget udsatte for bølgepåvirkning, mens andre kyster er mere beskyttede.
Bølgebevægelser kan stille store krav til organismers evne til at sidde fast på bunden, og samtidig har andre abiotiske forhold som lys, temperatur, saltholdighed og ilt stor indflydelse på livet på det lave vand.
Men det er ikke kun de abiotiske faktorer, som påvirker organismernes overlevelse, den enkelte organismes placering i havets fødenet spiller også en vigtig rolle. Derfor har både planter og dyr udviklet nogle helt særlige tilpasninger til livet i havet, som I skal undersøge.
Formålet med øvelsen er at undersøge, hvordan organismer i havet er tilpasset livet på lavt vand, og at få indsigt i økosystemets fødenet og kulstofkredsløb.
Ved stranden
Waders, planktonnet, ketsjer, rejenet, plasticdunk, sorteringsbakker, indsamlingsglas, iltmåler, salinitetsmåler, pincetter, engangspipetter, bestemmelseslitteratur og eventuelt en vandkikkert.
Hjemme
Mikroskop, objektglas, dækglas, pipette.
De abiotiske forhold på lokaliteten (Skema 1)
Hvis der er mindre end 4 mg ilt pr. liter havvand, er der iltsvind, altså dårlige iltforhold. Hvis der er 8 mg ilt pr. liter havvand eller mere, er iltforholdene gode for fisk og smådyr.
De biotiske forhold på lokaliteten
Havplanter og tang (Skema 2)
Overvej for eksempel, hvad de sidder fast på, hvordan de sidder fast, og hvordan de adskiller sig fra landplanter. Brug eventuelt figur 6.1 i kapitel 6 i grundbogen.
Dyr (Skema 2)
Overvej, om dyret er særligt tilpasset til at sidde fast på f.eks. sten, eller om det er tilpasset til at bevæge sig rundt på bunden. Hvordan skaffer dyrene sig ilt, og hvad med kamouflage?
Hjemme i laboratoriet (Skema 2)
Inddrag figur 1 og 2 i forklaringen. Se eventuelt afsnit 4.1.1 i grundbogen.
Brug de fire links øverst på siden til at downloade den fulde vejledning, som også indeholder resultatskema 1 og 2 og figur 1 og 2.
Hvis I ikke har udstyr til at måle saltholdighed, kan man estimere den ud fra figuren i afsnit 5.2 i grundbogen.