En ny gruopvækkende trend truer Myanmars vilde elefanter

De vilde asiatiske elefanter i Myanmar kæmper mod en bizar trend. Deres hud er blevet en efterspurgt vare på de illegale markeder i Sydøstasien, hvor det blandt andet bliver brugt i cremer. Vi beskytter elefanterne ved at sætte GPS-halsbånd på dem og uddanne rangers, som hurtigt kan komme elefanterne til undsætning.

En ny trend inden for traditionel kinesisk medicin risikerer at skubbe Myanmars elefanter udover kanten til udryddelse. Hvor krybskytter længe har gået benhårdt efter elfenben, så er elefanthud i de seneste år også blevet en eftertragtet vare på de illegale markeder i Sydøstasien. Huden bliver tørret og blandet ind i cremer, som bliver solgt som medicin mod forskellige hud- og mavesygdomme. Når krybskytterne går efter huden, så nedlægger de både hanner, hunner og unger. Det sætter derfor hele den fremtidige elefantbestand i fare.

Rangers står mellem elefanter og krybskytter

Vi uddanner rangers og udstyrer dem med ny teknologi, så de kan beskytte dyrene mod krybskytter. Det drejer sig blandt andet om GPS-halsbånd, som vores rangers sætter på de vilde elefanter. Det hjælper dem med at holde øje med bestandene og rykke ud, hvis elefanterne er i fare. Vi arbejder tæt sammen med lokalbefolkningen, som tipper os, hvis de får kendskab til krybskytter eller andre illegale aktiviteter. Samtidig slå vi hårdt ned på markeder, hvor der bliver solgt vilde dyr. Det sker i tæt dialog med Myanmars regering, så vi sammen kan stramme grebet om krybskytterne og fremme en bæredygtig udvikling for både elefanter og lokalbefolkning.

Resultater

• Fra 2013 til 2017 blev 110 elefanter dræbt af krybskytter i Myanmar. I 2020 var tallet nede på to.
  • I Ayeyarwady og i Bago og Yangon regionerne har der i to år været nul tilfælde af dræbte elefanter.
  • I 2017 havde vi syv patruljehold i WWFs Centrale Elefant Landskab i Myanmar. Et år senere var der 19 i alt og flere end 30 krybskytter er blevet arresteret i perioden.
  • Vi har lavet grupper i lokalbefolkningen, som overvåger og advarer mod krybskytter. Derudover er der søsat en række tiltag for at mindske konflikter mellem elefanter og mennesker – for eksempel et soldrevet elektrisk hegn for at beskytte lokalbefolkningens afgrøder.